Essentiële vetzuren, zijn vetzuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken uit andere vetzuren, terwijl het lichaam ze wel nodig heeft om normaal te kunnen functioneren. Dit betekent dat ze via de voeding moeten worden ingenomen. In feite gaat het hier dus om een soort van vitamines. Essentiële vetzuren zijn "essentieel" genoemd toen onderzoekers er achter kwamen dat wanneer deze vetzuren ontbreken in de voeding, dit de groei van jonge kinderen en dieren schaadt. Deze vetzuren werden daarom vroeger vitamine F genoemd, totdat men er achter kwam dat ze tot de vetten behoorden. Dat deze vetzuren nu niet meer de naam vitamine dragen betekent echter niet dat de mens zonder deze vetzuren kan leven. Het belang van essentiële vetzuren voor de gezondheid van de mens is momenteel onderwerp van grote wetenschappelijke belangstelling.

Essentiële aminozuren zijn aminozuren die niet in het lichaam van de mens kunnen worden gemaakt. Deze behoren daarom in voldoende mate in het voedsel aanwezig te zijn. Wanneer iemand gezond eet en niet een speciale behoefte heeft door een bijzondere lichamelijke toestand (ernstig zieken, probleem met opname van voedingsstoffen uit de darmen), bevinden deze essentiële aminozuren zich in voldoende mate in het voedsel. Met name de semi-essentiële aminozuren kunnen bij deze speciale groepen mogelijk te weinig aanwezig zijn.

Niet-essentiële aminozuren kunnen in de lever uit andere aminozuren worden gevormd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dit zijn niet jouw eigen woorden. Bronvermelding?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wikipedia.org