Vallen wolven mensen aan, eten ze ze op of kan dit totaal niet.?

Ben met vrienden naar de film the grey geweest en een vriend van mij vond het een goeie film maar ongeloofwaardig omdat in die film een groepje mensen achterna gezeten word door grijze wolven. En hij beweert dat ze dat nooit doen of gedaan hebben. Terwijl ik zeg dat als je bij hun in de buurt komt of ze komen je tegen ( vooral in de winter ) dat ze alles pakken wat ze pakken kunnen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de tip, leuk nummer haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
troika hier, troika daar, moeder is de koffie klaar !!! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drs. P, briljant!

Antwoorden (4)

In verhalen worden wolven vaak als gevaarlijke dieren beschreven. In de werkelijkheid vallen wolven bijna nooit mensen aan, behalve misschien als ze zich heel bedreigd voelen. Wel vinden boeren de wolven vaak lastig, omdat ze bijvoorbeeld schapen of ander vee aanvallen.
fremar
12 jaar geleden
Al eeuwen lang leven mens en wolf zij aan zij, en zelden wordt een mens aangevallen of gedood. Toch kent Europa vele verhalen over wolven die een spoor van dood en vernieling aan richten. Vier mogelijke oorzaken zijn hiervoor aan te wijzen.

De belangrijkste oorzaak is hondsdolheid. Voor 1900 kwam deze ziekte over heel Europa voor, maar met de komst van moderne medicijnen en vaccinatiemogelijkheden is de ziekte teruggedrongen en inmiddels is vrijwel heel Europa vrij van hondsdolheid. Tijdens de laatste fase van deze ziekte verliest een wolf alle angst en gaat als een dolle op pad waarbij hij alles bijt wat hij tegenkomt. Omdat hondsdolheid ook voor mensen dodelijk was, kon een wolf op één dag veel slachtoffers maken. Nu Europa vrij is van hondsdolheid komen dit soort aanvallen ook niet meer voor.

In zeer zeldzame gevallen werden in voorbije eeuwen mensen zelf als prooidier gezien, maar telkens was er sprake van bijzondere omstandigheden en incidentele gevallen. Het aanbod van natuurlijke prooidieren was extreem laag en ook vee was vaak moeilijk te krijgen voor wolven. Soms betrof het ook hybriden van wolf en hond, die geen angst voor de mens vertoonden. Na het doden van die ene wolf of hybride in kwestie, was het probleem verholpen en bleven verdere incidenten uit.

Door eeuwen lange vervolging heeft de wolf geleerd de mens te mijden. Om risico’s te vermijden zal hij meestal proberen te vluchten voor mensen. Wanneer een wolf in het nauw gedreven wordt kan hij aanvallen om zichzelf te redden. Ook als een herder een wolf aanvalt om zijn schapen te beschermen, kan deze zichzelf verdedigen met alle risico’s van dien. In middeleeuws Europa was dit een groot risico, vooral ook omdat veelal jonge kinderen er met de schaapskudde op uit gestuurd werden. Tegenwoordig zijn er in Europa nauwelijks meer herders en zitten jonge kinderen op school. Een dergelijk treffen is dus een grote zeldzaamheid geworden. Overigens was het ook toen meestal de wolf die aan het kortste eind trok en het leven liet. Meer informatie.

Een vierde reden voor wolven om mensen aan te vallen is het voeren van wolven door mensen. Uit Amerika is bekend dat wolven daarvan na verloop van tijd zo opdringerig kunnen worden dat ze mensen lastig gingen vallen. Uiteindelijk moesten in Amerika deze opdringerige dieren gedood worden om grotere problemen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een wolf zoekt nooit een mens op want het zijn hele schuwe dieren. er is nog geen geval bekend van een (gezonde) wolf die een mens aanvalt.

hetzelfde met vossen, hier kan je ze het best mee vergelijk wat betreft de schuwheid, en het zoeken naar voedsel.

een wolf, hond, coyote met rabies kan een mens aanvallen, maar dat is voor de film natuurlijk niet spannend.

de wolf staat nu eenmaal bekend als gevaarlijk en moordzuchtig dier (sprookjes, films, verhalen) maar hier klopt helemaal niets van.

een wolf heeft van een mens meer te vrezen dan de mens voor de wolf. (zou er dus niet wakker van liggen) ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
heb het over aanval van een wolf naar een mens in een normale situatie: dus niet een of ander persoon die zich in een roedel wil voegen, een wolf ziet als een maatje en zich enorm vergist in de lichaamstaal, en een wolf in het nauw jaagt.

een wolf zal ontwijken, en als het niet anders kan vlucht het. een wolf in het nauw kan niet anders dan zich verdedigen maar dit heb je met honden net zo goed (deze maken overigens meer slachtoffers als het om bijtincidenten gaat om exact dezelfde redenen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wolf,of wolven zijn niet zo heel anders dan honden,en wel in die zin dat ze geen onderscheid maken tussen vlees en vlees,als het maar vlees is.
Maar nu komt het,want het licht er maar aan.
Waaraan? Aan de voorraad en de soorten vlees.
Met andere woorden,als wolven kunnen kiezen tussen een hert en een mens dan kiezen ze voor het hert,en wel omdat herten tot die prooi horen en hertenvlees gewend zijn en dit al van zolang er wolven en herten bestaan.
Zijn alle herten verdwenen en zijn ook alle andere prooidieren op dan...Ja dan moet een eventuele menselijke wandelaar het verduren,en dan nog enkel en alleen maar als de wolven zo uitgehongerd zijn dat ze dat wel moeten doen of ze weten dat ze anders dood zijn als ze deze laatste kans om te kunnen eten laten voorbij gaan.
Zelfs onder de honden en hondjes van mensen zijn daar voorbeelden van.
Zo heb ik al verslagen gelezen, en op tv nieuwsberichten gehoord over een oude alleenstaande vrouw die in haar huis eenzaam overleden was,maar ze had een zeer trouwe pekinees,en toen na weken de buren de politie erbij haalden omdat ze deze oude vrouw niet meer buiten zagen om bvb de post binnen te halen drong de politie bij deze oude vrouw het huis binnen en ze zagen dat de vrouw haar pekinees van zijn baasje haar gezicht aan het eten was,en de hondenbakjes waren leeg en droog.
Nu is het zo dat een lijk dat al lang licht wel eens bloed uit de neus en mond verliest dat uit de maag komt,en ja,als een hondje bij wijze van troosten aan het baasje haar gezicht likt en zeer uitgehongerd dit proeft ja,dan word ook bij een pekinees het roofdier gewekt,en omdat de mens in dit geval niet meer naar het "baasje" of
"het vrouwtje" ruikt maar enkel nog naar bloed en vlees ruikt, en het hondje al weken rammeld van de honger...
Niet moeilijk dan dit te kunnen begrijpen,en ook wel steeds gemakkelijker de wolf niet echt iets kwalijk te nemen,want zoals zeer bekend verdwijnen de natuurlijke prooidieren van wolven voornamelijk door toedoen van mensen.
En zelfs dan kent een wolf géén wraak,enkel honger.