spugen bijen honing uit?

ik heb een keer gelezen dat bijen honing gaan overgeven maar is dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Het beste antwoord

De honing
Een honingbij vliegt terug naar de kolonie met stuifmeel in een stuifmeelmand (corbicula) onder haar lijfBijen maken de honing van de nectar die zij verzamelen op de bloemen. Planten produceren suikerhoudende plantensappen waaronder nectar, die wordt gevormd in de honingklieren van de bloem. De bij verzamelt de nectar in haar honingblaas, daarin worden bepaalde stoffen toegevoegd en begint het omzettingsproces. Als de bij in haar woning komt, wordt de nectar in de cellen van de raat gedeponeerd en vervolgens door andere bijen verder bewerkt. De bijen zorgen ervoor dat de nectar indikt en onder invloed van de enzymen uit de honingblaas ontstaat zo de honing.

Als het suikergehalte van de honing hoog genoeg is (>85 %), zal de honing niet meer bederven en worden de cellen door de werksters afgesloten met een wasdekseltje. Zo is de honing bijna onbeperkt houdbaar en beschikbaar op momenten dat de bijen hem nodig hebben. De smaak en de geur van honing worden bepaald door de aromatische stoffen in de planten. Er zijn verschillende soorten, zoals heidehoning, lindehoning, koolzaadhoning, enzovoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de bij in haar woning komt, wordt de nectar in de cellen van de raat gedeponeerd en vervolgens door andere bijen verder bewerkt. De bijen zorgen ervoor dat de nectar indikt en onder invloed van de enzymen uit de honingblaas ontstaat zo de honing.

Deponeren lijkt me geen spugen, ik zeg dus nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nectar is de basisstof van honing. Dit delicieuze produkt ontstaat pas na de tussenkomst van de bijen. De grootste massa nectar en honingdauw zuigen ze met hun tong op; kleinere hoeveelheden worden met het tonguiteinde opgelikt. Via de slokdarm komt het zoete sap in hun honingblaas, die door een zogeheten ventiel van de eigenlijke maag gescheiden is. Alles wat door dit
ventiel in de maag terechtkomt, kan niet meer terug. Tijdens haar verzamelarbeid verbruikt de bij een gedeelte van de inhoud van haar honingblaas; de rest levert ze thuis af. Deze afgeleverde hoeveelheid wordt echter niet onmiddellijk opgestapeld. Dit doen de oudere kastbijen, die eerst de vracht van de haalsters overnemen.
Met hun tong tegen elkaar geven en nemen de bijen de lading over. Wanneer zo'n kastbij vol getankt is, geeft ze de inhoud van haar honingblaas nog eens aan andere bijen door. Hierbij wordt het produkt ingedikt en met klierafscheidingen verrijkt, hoofdzakelijk met fermenten
afkomstig van de slokdarmklieren.
Ook na het opslaan in de cellen gaat het omzettingsproces nog verder. Er moet nog water uit
verdampt worden wat onder andere door het verdagen van de honinginhoud van de ene cel naar de andere bewerkstelligd kan worden. Dit doorgeven van de nectar van de ene bij aan de andere, kan men in de kast gemakkelijk vaststellen; het gebeurt meermaals en heeft met het rijpingsproces van de honing te maken.
Het is dus geen overgeven, maar feitelijk wel nectar vermengd met bijenspeeksel wat door indikking honing wordt.
Amadea
13 jaar geleden
Ja, de bij haalt de nectar, met een hoog watergehalte, uit de bloem. De bijen slikken de honing diverse malen in en spugen het weer uit. Door dit proces neemt het watergehalte af en ontstaat er een ingewikkelde samenstelling van stoffen.