Zijn de duiven die je in de grote steden ziet trekvogels?

Zo niet, zijn er andere 'stadsvogels' die in de winter naar warmere gebieden trekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.4K

Het beste antwoord

De klassieke stadsvogels zijn: houtduif, huismus, kauw, spreeuw, Turkse tortel, koolmees, merel, pimpelmees en vink.

De houtduif is een standvogel, maar in de winter zitten hier ook houtduiven uit koudere gebieden.
De huismus is een standvogel (blijft het hele jaar).
De kauw is een standvogel.
De Turkse tortel is een standvogel (die zelfs het hele jaar door kan broeden... Net als de muskuseend.)
De merel is een standvogel, maar net als bij de houtduif geldt: in de winter komen merels uit Noord- en Oost-Europa deze kant op.
De koolmees en de pimpelmees zijn standvogels, en ook daarvoor geldt: bij hevige kou kunnen we extra koolmezen krijgen uit het Oosten en Noorden.
De vink kan zowel blijven als trekken.

De spreeuw is een apart geval: hij is er het hele jaar. Maar: de spreeuwen die wij hier in de lente/zomer zien, zitten in de winter in het zuiden, en de winterspreeuwen hier komen uit het Noorden.
Je ziet tegen de herfst vaak enorme 'wolken' spreeuwen zich verzamelen voor de trek (zie bijvoorbeeld hier: http://www.grenswetenschap.nl/blogs/Zwarte-zon/ ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De duiven overwinteren meestal in de stad. Blijven hangen op de beschutte plekken. Bovendien is het in de stad sowieso een stuk warmer, dan buiten de stad en is er altijd voldoende eten te vinden.

De mus, ook een stadse vogel, trekt over het algemeen wel weg.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle vogels gaan op reis. Er zijn ook standvogels, zoals een mus of een merel,
die het hele jaar in ons land blijven. Deze vogels kun je dus altijd zien. In de winter verblijven hier overigens veel merels die in het noorden gebroed hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.vogeltrackers.nl/download/content/Lessenserie_1.1.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mus trekt echt niet hoor.
nee, duiven zijn geen trekvogels.
de stad is voor veel vogels een prima plek om de winter door te brengen: het is iets warmer en beschutter dan op het platteland, en er is meer voedsel te vinden.
sommige stadsvogels zijn standvogels, zoals de merel. je ziet het hele jaar door merels, maar in de winter zijn dat merels die uit wat noorderlijker gebieden komen.
de merel die je in de zomer hebt gezien, gaat nu wat zuidelijker overwinteren.

Toegevoegd na 33 minuten:
gierzwaluwen, die je in de zomer veel in de oudere binnenstad ziet, zijn wel typische trekvogels, die inmiddels weer vertrokken zijn.
Rieneke1