ganzen zijn erg sociale dieren.
ik vermoed dat ze tijdens het vliegen contact willen houden, en dat het gakken een equivalent is van: hier ben ik, waar ben jij?
Rieneke1
13 jaar geleden
Hai! Ja van wat ik heb begrepen is dat vliegen niet een makkelijke bezigheid is voor ganzen. Als je hun bouw eens bekijkt, zie je dat ze een soort 'vliegende koeien' zijn: weinig gratie of stroomlijn, en veel aplomb. Hoewel ze grote vleugels hebben en het evident is dat ze kunnen vliegen, doet het ze pijn. De kreten die ze uitslaken tijdens het vliegen zouden dus als wij ganzen waren in onze oren klinken als "AU, AU, AU...."....
Helemaal hiervoor kan ik niet instaan, want ik ben geen Dr Doolittle... Maar dit is wat ik heb begrepen van enkele natuurdocumentaires waarin ganzen werden gevolgd.