hoe maak je een "jong katje"zindelijk?

we hebben sinds kort 2 kleine katten gekregen.
ze hebben de eerste 2 weken nog bij een andere gezin gezeten(los van elkaar)
nu is het zo dat 1 kat gewoon zindelijk is maar die andere blijft maar pissen op plekken waar dat niet de bedoeling is.
nou gebruikt die voor zijn grote behoefte wel de bak maar als ze moet zeiken dan doet ze dat de ene keer wel p de bak en de andere keer niet. soms doet ze het dagen lang goed en dan ineens doet ze het weer een paar keer achter mekaar fout.
hoe corrigeer je dat op de beste manier en waarom doet ze het de ene keer wel en de andere keer niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

allereerst een plasje opvangen en inleveren, ook kittens kunnen blaasontsteking krijgen.

verder vraag ik me af hoe oud je kittens zijn?
jonge kittens zijn speels, snel afgeleid, en kunnen de plas niet altijd ophouden.
jouw ene katje is daarin wat verder dan de andere.
zet voorlopig her en der bakjes neer, dat mogen gerust teiltjes van de blokker zijn.
in iedere ruimte een bakje is voor nu geen overbodige luxe.
naarmate ze wat groter wordt kan je gaan minderen, maar hou er rekening mee dat drie bakken voor katten ideaal is.
bestraf je kat nooit bij onzindelijkheid, de kat doet het echt nooit om jou te pesten.

Toegevoegd na 22 minuten:
sorry, het moet zijn: drie bakken voor twee katten.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Allebei een eigen bak... heeft bij ons geholpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de plekken waar ze het doet peper strooien, gaat ze van niezen en dat vindt ze niet fijn.
En verder elke keer als ze ergens gaat zitten heel hard brommen en haar op de bak zetten.

Toegevoegd na 41 seconden:
Ik had altijd 2 katten en maar 1 bak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met twee jonge katjes (poes en kater). Wat ik deed als er eentje ergens ging pissen waar het niet hoorde: ik duwde het katje met zijn neus in zijn eigen pis en vervolgens zette ik het katje direct op de bak. Dat heb ik een paar weken zo volgehouden en uiteindelijk viel het kwartje en gingen mevrouw en meneer allebei keurig op de kattenbak zitten plassen. Het klinkt misschien een beetje zielig, om zo'n beestje met z'n neus in zijn eigen pis te duwen, maar het helpt wel en een trauma houden ze er niet aan over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1 want katjes met hun neus door de pis halen slaat nergens op. Dat je kat toch zindelijk is geworden is niet dankzij die methode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, want ze ruiken hun eigen pis en vervolgens zet je ze op de bak. Al je het maar vaak genoeg herhaalt krijgen ze vanzelf een soort Pavlov-reactie: 'Hee, ik moet niet hier op de bank wezen maar daar in de bak'.
Rieneke1
13 jaar geleden
tot diep in de jaren 70 van de vorige eeuw was men van mening dat dit een goeie methode was.
inmiddels weten we beter.
je kweekt zo gestresste katten, en het wildplassen zal er zeker niet minder door worden.
dit geld voor volwassen katten.
als opvoedmethode voor kittens is dit een uitstekend recept voor stress en ellende, en gedragsproblemen in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb die ervaring niet hoor! Mijn katten zijn heel relaxed (en snel zindelijk geworden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pavlov heeft er al helemaal niets mee te maken, die reactie is gebaseerd op een positieve inbreng (belletje en eten vs speekselontwikkeling). Ten eerste is een kat op heterdaad betrappen al lastig en als je maar een paar seconden te laat bent begrijp een kat het causaal verband al niet meer. En ten tweede is het onzinnig om te denken dat de kat denkt van "hey, ze smeren mijn neus door mijn eigen urine, dat zal dan wel betekenen dat ik het ergens anders moet doen". Dus wil je een kat krijgen die vooral getraumatiseerd is, blijft plassen op plekken die je niet wilt en die je vervolgens het asiel in bonjourt of erger gewoon op straat gooit, grijp dan vooral een kitten in de nek en smeer hem door de urine.
Rieneke1
13 jaar geleden
dan heb je mazzel gehad.
mijn opa rookte als een schoorsteen en is 97 geworden :)
Rieneke1
13 jaar geleden
@lalena, mee eens.
Sowieso is de stelregel dat je 1 bak meer dan het aantal katten moet hebben. Een kat doet namelijk zijn grote behoefte liever ergens anders dan zijn kleine behoefte. En met twee katten kan er onderlinge strijd zijn.

Dus in elk geval een extra bak en dan het liefst in een andere kamer dan waar die eerste staat. Wellicht op een plek waar ze nu plast waar je dat niet wilt.

Ik ken toevallig een kattengedragstherapeute en die raadde mijn schoonzus die hetzelfde probleem had dit aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen dat ze niet op 1 dezelfde bak willen dus dan is een extra bak te proberen. Maar verder is het een kwestie van volhouden.

Let er ook op de kattenbak goed schoon is. Ik schep zelf 2 a 3x per dag de drollen en de natte klonten er uit. Sommige katten houden er niet van als er iets in de bak ligt. Dat zou een reden kunnen zijn waarom ze het de ene keer wel en de andere keer niet goed doet.

Iedere keer als het kitten gegeten heeft of gespeeld even oppakken en op de bak zetten. Zodat het echt gewoonte wordt om de bak op te gaan. Dit moet je wel even volhouden. Vooral als haar vorige baas niet consequent genoeg is geweest daarmee.

Ik weet niet wat voor een grind je gebruikt, maar het kan zijn dat het iets te grof is voor kittens. Sommige kittens reageren daar ook op. Ze vinden over het algemeen fijn grind het fijnste.

Succes

Toegevoegd na 36 minuten:
Weet niet of je een open kattenbak hebt of een dichte. Maar sommige katten vinden een dichte kattenbak eng. Vooral als er nog een kat is die ze op staat te wachten als ze erop zitten om ze, bij het naar buiten komen, te bespringen. Ze durven dan soms de bak niet op te gaan en gaan ergens anders zitten waar ze om zich heen kunnen kijken.
Dit wordt nog erger als er ook een luikje voor zit.

Dus misschien dan eerst 1 open kattenbak neerzetten zodat ze zien wat er gebeurt.