Gaan je ogen "uit" als je ze dicht doet?

ik vroeg me af wat er in je hoofd gebeurt wanneer je je ogen dichtdoet (wel terwijl je nog klaarwakker bent). Dus blijf je gewoon net zo actief tegen de binnenkant van je oogleden aankijken of gaan je hersenen over op een soort slaapstand omdat er toch geen visuele informatie binnenkomt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7.2K

Het beste antwoord

je "ziet" net zoveel als je ogen dicht op open hebt. Je ogen werken precies net zo goed en accuraat. Het enige verschil als je je oogleden sluit is dat er geen fotonen (energie/zonlicht) je netvlies meer raken. Hierdoor worden er ook geen actiepotentialen in je N. Opticus (oogzenuw) doorgegeven en signaleer je dus geen beeld (licht). Maar dit betekent niet dat je ogen niet werken of dat ze uitgezet worden. Er is gewoon geen informatie die dan sterk genoeg is om een actiepotentiaal op te wekken en dus beeld door te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee. Er gebeurt hetzelfde als dat je de gordijnen sluit. Je kan niet meer naar buiten kijken..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je sluit je oogleden ,dan kun je niet kijken.........daarna komt er rust en gaan je hersenen in idd een soort slaapstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"tegen de binnenkant van je oogleden aankijken" suggereert een homunculus (een mannetje dat kijkt). Dat is het dus niet.

Je gaat i.d.d. op een soort slaapstand, iets dat alle zintuigen doen als er geen input is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Visuele informatie is slechts één van de vele soorten informatie die je binnenkrijgt. Denk ook aan gevoel, geluid, temperatuur, etc.
Dus je ogen gaan niet uit. Alleen als je in slaap valt - maar zelfs dan gaan ze niet geheel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet toch eens wat vaker naar Bassie en Adriaan kijken. Want dan had je geweten wat je ziet als je, je ogen sluit.;-)

Maar je hersenen schakelen over op een slaapmodus, waardoor je oogbol iets weg draait en de spieren in het gezicht zich kunnen ontspannen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet dan donkerte... Kijken gaat gewoon door, maar minder fotonen bereiken je netvlies, dus het netvlies rapporteert weinig licht... En weinig licht is donker... Maar je oog ziet in real life de donkerte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je je ogen dicht doet en je volledig ontspant (slaapt) gaan je ogen in een soort slaapstand ja. Je ogen gaan namelijk naar buiten draaien; dit heeft divergeren.
Dit kunnen wij trouwens alleen in die maten wanneer we slapen of geheel ontspannen zijn. Doe voor de grap vannacht maar is de oogleden van je man/vrouw/vriend(in)/broer/zus/kind/ouder open terwijl hij/zij ligt te slapen. Ziet er leuk uit :-P.
Wanneer je nu de ogen gewoon even twee tellen dicht doet zullen ze allicht een klein beetje divergeren maar niet veel. Of zoals eerder aangegeven je je echt volledig ontspant.

Convergeren kunnen we trouwens stukken beter; kijk maar is naar het puntje van je neus. Niet te lang anders krijg je hoofdpijn.. Hoe ouder je bent hoe sneller je hoofdpijn krijgt.
Je merkt wel dat divergeren niet lukt. Je kunt namelijk niet moet je linkeroog naar links kijken en je rechter oog naar rechts (tegelijkertijd). Terwijl we dit dus tijden het slapen wel doen, grappig hè!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pak een zaklamp - sluit je ogen en
beschijn je ogen - wat zie je?