Waarom wist de krokodil te overleven, terwijl de dinosauriërs uitstierven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.8K

Het beste antwoord

De dinosauriers zijn waarschijnlijk uitgestorven door ene meteoriet inslag. De donkerheid hierna leidde tot een zeer lage dichtheid aan plantaardig eten, waardoor grote grazers uitstierven. Hierdoor was er voor grote jagers ook geen groot geoge prooi meer te vinden.

Krokodillen zijn een stuk kleiner en de voedselbehoefte is een stuk lager. Hierdoor konden ze overleven: De zoogdieren hebben oko vanwege deze reden overleefd & zijn sinds de dino's zeer succesvol geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

krokodillen leven in water en ook van eten uit het water, en haaien enzo hebben het ook overleefd. Dus ik denk dat het voedsel in het water beter bewaard is gebleven dan op het land. Ook zijn dinosaurussen over het algemeen wel wat groter dan een krokodil en zullen dus minder voedsel nodig gehad hebben in verhouding met de dinosaurus.

Ik denk ook dat het woord krokodil eigenlijk vervangen zou moeten worden door alligator.

Eigenlijk ben ik het gewoon niet eens met de reden waarom de dinosaurussen uitstierven, maar goed bovenstaande zou een verklaring kunnen zijn.

Toegevoegd na 16 uur:
ik twijfelde ook of de krokodil toen al wel bestond alleen krokodillen/alligator.

Ging dus ook meer uit van zijn eventuele voorloper.
13 jaar geleden
Ik denk dat de krokodil pas lang na het uitsterven van de sauriërs onstaan is, althans in hun huidige vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt niet. Dinosauriers zijn 230 miljoen jaar geleden ontstaan (dat tijdsvak heet Trias) en vermoedelijk 65 miljoen jaar geleden uitgesto
rven (althans, de grote, want bijvoorbeeld vogels zijn afstammelingen). Krokodilachtigen ontstonden zo'n 84 miljoen jaar geleden (tijdvak Krijt). Hieruit zijn de huidige krokodillensoorten ontstaan. Kortom, krokodillen en dino's hebben samengeleefd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Krokodilachtigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik uitte een vermoeden,wat niet waar blijkt te zijn. Ik had dan ook in mijn vorige profiel nadrukkelijk vermeld, dat ik nog wel eens met mijn klompen door het gelag liep, maar niemand schijnt die uitdrukking te kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitdrukking kende ik niet. Ik geef je gelijk dat de huidige krokodillensoorten in de huidige vorm later zijn ontstaan. Ik vond alleen dat in je antwoord leek dat pas na de dinosauriers krokodillensoorten rondliepen. Het is maar net hoe je het antwoord leest. Mijn reactie was meer een toelichting dan felle kritiek. Vanwege de vele minnen een plusje ter compensatie. Zo slecht is het antwoord nu ook weer niet. Het blijft toch gissen wat er 65 miljoen jaar geleden gebeurde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laatst een artikel gelezen over klompen en daarbij werden aan het eind ook enige gezegden/uitdrukkingen geciteerd, i.v.m. klompen. Deze wil zeggen dat je overal wel een mening over hebt, ook al weet je niets van het onderwerp. Dit was er dus één!
Wat betreft de minnen,som, daar ben ik al aan gewend. Het ligt waarschijnlijk besloten in mijn manier van antwoorden.
Ja, de enige die er antwoord op zou kunnen geven, blijft zwijgen.
Slechts een kleine groep krokodillen wist te overleven, veel soorten stierven uit! Kijk maar eens naar de familie van gavialen; 4 van de 5 soorten zijn uitgestorven. Niet recentelijk, maar als fossiel!

Maar één van de 5 soorten wist de oertijd te overleven, doordat die zich het best wist aan te passen aan de nieuwe omgeving en omstandigheden.
Zo is dat eigenlijk ook met dinosauriërs gebeurd, vogels stammen ook van dino's af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik weet waren krokodillen amfibieën, en dinosauriërs reptielen, maar ook de krokodillen waren na een haar ook bijna uitgestorven, maar zij hadden het geluk dat ze in water konden blijven leven, voor een lange tijd, de tegenwoordige krokodil kan rond de 6 uur onderwater blijven zonder te ademen, en vroeg zou dat iets langer geweest zijn omdat de zuurstofpercentage veel hoger was rond de 30 procent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
kroks zijn toch ook reptielen?
ze leggen hun eieren op het droge, en dat maakt dat ze reptielen zijn dacht ik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krokodillen zijn echt geen amfibieen hoor ; ze brengen geen gedeelte van hun leven onder water door. Salamanders en kikkers, die wel, maar dat is beslist geen familie van de krokodil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Julliehebben gelijk ik heb me vergist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ken gebeuren ;-)
Bij massale uitsterftes zoals ten tijde van de K-T overgang het geval is geweest, geldt voor een heel groot deel ook simpelweg willekeur. Verder hangt er een heleboel in een ecosysteem op zo'n manier in elkaar, dat de verbanden en gevolgen niet altijd even goed te overzien zijn.

Een groot deel van de krokodilachtigen heeft het niet overleefd, maar een kleine groep wel, en deze vormden de basis van de krokodilachtigen die we nu kennen.

Datzelfde geldt overigens onverminderd voor dinosaurussen - een groot deel heeft het niet overleefd, maar een kleine groep wel. Deze hebben hun oude heerschappij nog eens dunnetjes overgedaan en alle continenten opnieuw heroverd - we kennen ze tegenwoordig als vogels.