Hoe veranderd een rups in een pop?

En dan bedoel ik hoe het zich ontwikkeld tot een pop. Wat doet een rups om een pop te worden en hoe komt het dat ze langzaam een pop worden?

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik wil graag weten HOE een vlinder een pop wordt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb even gezocht op insect hormone en pupa en het blijkt veroorzaakt te worden door PTTH, een insectenhormoon dat door twee paar hersencellen gemaakt wordt. Bij verwijdering van deze cellen zal de rups nooit gaan verpoppen. Als deze cellen PTTH gaan produceren activeren ze Ecdysone, een al wat langer bekend hormoon dat in de proto thoracale klier wordt geprocuceerd. Dit hormoon wordt ook wel "molting hormone" genoemd. Onder invloed van dit hormoon treden de vervellingen van een rups op, die nodig zijn om te kunnen groeien.
Een ander hormoon is het juveniel hormoon, als er nog voldoende juveniel hormoon is zal de rups gewoon gaan vervellen als er een piek komt in het ecdysone, maar als het juveniel hormoon niet in voldoende mate aanwezig is gaat hij verpoppen. Het juveniel hormoon wordt gemaakt in de corpora allata, die minder actief worden naarmate de rups ouder wordt.

Om uiteindelijk antwoord te geven op je vraag, bij de vervelling naar het popstadium verandert het programma van de huidcellen en gaan ze een extra dikke en harde huid vormen, waarbinnen zich later de metamorfose gaat voltrekken. De metamorfose houdt in dat bepaalde celgroepen binnen de pop gaan groeien en andere een geprogrammeerde dood sterven om als voedsel te dienen voor de cellen die de vleugels, de roltong etc. gaan vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik dacht dat ik dat op tv had gezien. Ze wikkelen die plakkerige witte spul om zich heen en dus dan zijn ze verpopt