Is er onderzoek gedaan wat de meest vruchtbare intelligentie is?

Als de mens 'afstamt' van de aap en de mens gemiddeld genomen intelligenter wordt beschouwd als de aap is het dan ook zo dat intelligente mensen meer kinderen krijgen? Nu zullen hoogbegaafde kinderen vermoedelijk niet meer kinderen krijgen omdat juist zij misschien (dat weet ik niet zeker) moeilijker een geschikte partner kunnen vinden. Is het bekend welk intelligentie (en dan heb ik het alleen over een te meten IQ) statistisch het meest vruchtbaar is gebleken?

erotisi
8 maanden geleden
in: Biologie
1K
Ikhebgeenidee
8 maanden geleden
Dan wil je het weten voor de combinatie IQ vrouw en IQ man? Want het is niet gezegd dat het IQ gelijk is van partners.
Ikhebgeenidee
8 maanden geleden
Hoe meet je vruchtbaarheid in jouw vraag? Aantal spermacellen? Aantal eicellen? Aantal kinderen? Aantal meerlingen?
teusvh
8 maanden geleden
Op Internet (o.a. Youtube) is best wel veel te vinden over dit onderwerp. Het vraagt wat eigen onderzoek. Het onderwerp dat je aanroert leent zich m.i. niet voor bespreking hier in dit forum. Er ligt een zwaar taboe op. Voor je 't weet word je (alleen al als je wetenschappelijke feiten aandraagt) uitgemaakt voor fascist en xenofobe racist.
Sommigen (velen?) ontkennen zelfs dat intelligentie erfelijk is. M.i. heeft het feit dat een goudvis niet tot drie kan tellen toch echt iets met genetisch bepaalde aanleg te maken. Maar goed, misschien zeg ik daarmee al te veel voor sommigen.
crispy
8 maanden geleden
Vruchtbaarheid en intelligentie zijn twee verschillende aspecten. Voor het kunnen krijgen van (veel) kinderen is intelligentie geen bepalende factor.
Als het gaat om het besluit tot het (willen) krijgen van kinderen, dan is intelligentie wel een factor.
Thecis
8 maanden geleden
@teusvh
Ondanks taboes e.d. is gewoon vast gesteld dat intelligentie deels erfelijk bepaald is. Het is alleen niet alles bepalend waardoor het minder tastbaar is voor mensen (mensen met een hoog IQ krijgen niet per definitie kinderen met een hoog IQ. De kans er op is echter wel groter).
tinus1969
8 maanden geleden
@teusvh, het lastige is dat die discussies vaak onzinnig/onzindelijk wordt gevoerd. Intelligentie is erfelijk, maar naast de kanttekening van Thecis, geldt ook, dat intelligentie niet gelinkt kan worden aan groepen. Het is een persoonlijke eigenschap.

Antwoorden (1)

De tweede vraag is makkelijk te beantwoorden dan de hoofdvraag:
"Als de mens 'afstamt' van de aap en de mens gemiddeld genomen intelligenter wordt beschouwd als de aap is het dan ook zo dat intelligente mensen meer kinderen krijgen?"
Evolutie draait niet alleen om vruchtbaarheid (veel kinderen krijgen), maar ook om survival (veel kinderen laten overleven). Intelligentie zorgt in dit kader niet zozeer voor meer nageslacht, maar voor het beter overleven van dat nageslacht.
Kortom, intelligente mensen krijgen niet meer kinderen, maar ze krijgen wel meer kinderen die overleven en ook weer kinderen krijgen. Zo is iig de mens uit zn minder intelligente voorouders geëvolueerd.
Toegevoegd op 8 september 2023 15:14: tekst
tinus1969
8 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Evolutie gaat niet alleen over het individu. De maatschappij speelt ook een rol. Mensen met een laag IQ kunnen in onze maatschappij prima overleven en dus ook kinderen krijgen. Persoonlijk denk ik dat intelligentie niet eens de doorslaggevende factor is. Op de lagere termijn kan in de huidige westerse samenleving 'leefstijl' wel eens een veel belangrijkere factor blijken te zijn.