Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke bloedgroep van mensen noemen ze ook wel apenbloed of aapjesbloed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

hihihi
dat is geen bloedgroep hoor..
dat zeggen ze van een kind die graag klautert en in bomen klimt... mijn zoon had apenbloed toen hij klein was...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet zeker dat er bloed is wat ze zo noemen. mijn vader heeft jaren bloed gegeven en had een afwijkende bloedgroep die ze daar waar hij steeds bloed ging geven "aapjesbloed noemeden"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de site www.sanquin.nl weten ze nochtans niet wat er mee bedoeld zou zijn... en daar weten ze echt alles van bloed, doneren en bloedgroepen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan zou dus aapjesbloed bloed zijn met een positieve rhesusfactor?...dat heeft meer dan 80% van de mensen... verklaart niet waarom de vader van King dan aapjesbloed zou hebben...die had juist iets afwijkends...
De enige overeenkomst tussen bloedgroepen en apenbloed die ik heb kunnen vinden ging over de resusfactor.
Hieronder een stuk dat ik gekopieerd heb uit de daaronderstaande bron.

Wat is de resusfactor?
In feite wordt hiermee een substantie bedoeld die op het oppervlak van rode bloedcellen wordt aangetroffen. De term resus verwijst naar het feit dat de medische onderzoekers Landsteiner en Wiener in 1940 bij resusaapjes, de proefdieren die algemeen worden gebruikt voor onderzoek naar het gedrag en de eigenschappen van rode bloedcellen - deze substantie, een zogeheten agglutinogeen, ontdekten.
Later werd dit agglutinogeen ook aangetroffen bij 85 procent van alle mensen met een blanke, en bij zelfs 95 procent van alle mensen met een zwarte huidskleur.
Omdat deze mensen dus de resusfactor in hun bloed hebben, worden zij resuspositief genoemd; mensen zonder resusfactor zijn uiteraard resusnegatief.
Het ontbreken van de resusfactor heeft echter geen negatieve gevolgen voor de gezondheid en wordt alleen belangrijk als betrokkene een bloedtransfusie nodig heeft of - als het een vrouw betreft - zwanger wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding