Welke bloedgroep van mensen noemen ze ook wel apenbloed of aapjesbloed?

Weet jij het antwoord?

/2500

hihihi dat is geen bloedgroep hoor.. dat zeggen ze van een kind die graag klautert en in bomen klimt... mijn zoon had apenbloed toen hij klein was...

De enige overeenkomst tussen bloedgroepen en apenbloed die ik heb kunnen vinden ging over de resusfactor. Hieronder een stuk dat ik gekopieerd heb uit de daaronderstaande bron. Wat is de resusfactor? In feite wordt hiermee een substantie bedoeld die op het oppervlak van rode bloedcellen wordt aangetroffen. De term resus verwijst naar het feit dat de medische onderzoekers Landsteiner en Wiener in 1940 bij resusaapjes, de proefdieren die algemeen worden gebruikt voor onderzoek naar het gedrag en de eigenschappen van rode bloedcellen - deze substantie, een zogeheten agglutinogeen, ontdekten. Later werd dit agglutinogeen ook aangetroffen bij 85 procent van alle mensen met een blanke, en bij zelfs 95 procent van alle mensen met een zwarte huidskleur. Omdat deze mensen dus de resusfactor in hun bloed hebben, worden zij resuspositief genoemd; mensen zonder resusfactor zijn uiteraard resusnegatief. Het ontbreken van de resusfactor heeft echter geen negatieve gevolgen voor de gezondheid en wordt alleen belangrijk als betrokkene een bloedtransfusie nodig heeft of - als het een vrouw betreft - zwanger wordt.

Bronnen:
http://www.e-gezondheid.be/resuspasgeboren...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100