kan een mens veranderen door dierlijke hormonen?

kun je dierlijker worden als je hormonen van dieren neemt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Nee hoor, dan word je niet dierlijker. Hormonen doen alleen iets, omdat bepaalde cellen in je lichaam erop reageren. Je kunt hormonen zien als boodschappen die met je bloed meereizen.

Bijvoorbeeld: als je hypofyse het hormoon TSH afscheidt, reageert je schildklier daarop door meer schilklierhormonen aan te maken. En dan zijn er weer andere cellen in je lichaam die op de schildklierhormonen reageren.

Dus om een hormoon te laten werken, moeten er cellen zijn die de boodschap 'begrijpen'. Bij ons gaat dat het beste als het om menselijke hormonen gaat. Maar het komt ook wel voor dat bepaalde hormonen van bepaalde dieren ook bij ons werken, zoals de insuline van koeien, paarden en varkens. Maar het effect is dan niet dat we ons ineens als koeien, paarden of varkens gaan gedragen. Het effect is alleen (net als bij onze eigen insuline) dat het bloedsuiker in de lichaamscellen wordt opgenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn geen dierlijke hormonen. Er zijn hormonen. In elk lichaam van zoogdieren - laten we het daar even bij houden- worden hormonen ontwikkeld. Denk aan groeihormonen , glutamaten of - de belangrijkste van alle- insuline. Het zijn allemaal scheikundige verbindingen en als je die onderzoekt staat nergens een bordje "olifant" of "muis" of "mens". Als je bedoelt hormonen gevonden in een dier, dan nog is het een algemene benaming . Vergeet niet, de mens is ook een zoogdier.

Toegevoegd na 55 seconden:
En: nee dus, je wordt niet dierlijker of zoogdierlijker.