Is het waar dat menselijke embryo 's kieuwen hebben?

Volgens de evolutie theorie hebben embryo 's
van alle levende wezens kieuwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
10.3K

Het beste antwoord

"Er bestaat overeenkomst in de embryonale ontwikkeling bij verschillende diersoorten. Vooral in de vroegste stadia van de ontwikkeling lijken de embryo´s sterk op elkaar. Dat maakt het aannemelijk dat die diersoorten een bestaan van een gemeenschappelijke voorouder. Volgens de recapitulatiehypothese worden tijdens de embryonale ontwikkeling van een dier alle stadia herhaald uit de evolutie van de soort van dat dier. Het blijkt echter dat vele stadia sterk bekort zijn en andere sterk gewijzigd. Bij menselijke embryo´s ontwikkelen zich bijvoorbeeld in de halsstreek een soort van kieuwen, die zich al snel ontwikkelen tot onder andere een deel van het gehoororgaan. "
http://library.thinkquest.org/26070/data/no/dut/3/index.html

Het gaat om kieuwbogen, die bij vissen uitgroeien tot kieuwen, bij mensen tot delen van schedel en gehoororgaan.
Dus echte kieuwen zijn het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat klopt

Toegevoegd na 1 minuut:
Stadium 2 in plaatje

Toegevoegd na 2 uur:
let trouwens wel op: Het zijn uitstulpingen als kiewen, maar die hebben geen kiewfunctie!