Is het bekend dat een spin weleens het web steelt van een andere spin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Ik heb wel eens een spinnenweb weggehaald
De spin liet zich vallen en kwam per ongeluk in het web van een andere (kleinere) spin terecht.

Die heeft hij er toen uitgejaagd en is toen zelf in dat web gaan zitten, dus ja het gebeurt wel maar ik weet niet zeker of ze er zelf naar op zoek gaan en hem dan overnemen, maar krijgen ze de kans doen ze het wel
12 jaar geleden
Of het wel eens gebeurt?
Dat zal wel, maar er zijn geen spinnen in gespecialiseerd.
Als dit al voorkomt dan zou dit onder de wielwebspinnen voorkomen, maar deze maken om de aantal dagen (sommige zelfs iedere dag) een nieuw web, zodat het bijna niet verslechterd.
Dus mocht het zich voordoen, dan zal dat niet lang zo zijn.

Als je het makkelijker voor ze maakt, dus een spin uit een web haalt en een ander er neer zet, dan zal hij het opeten en een nieuwe maken, waarschijnlijk omdat het web niet naar smaak is of voor zijn idee niet praktisch is gemaakt. (speculatie, het kan ook met feromonen of dergelijken te maken hebben)
Maar is de plek gunstige dan zal hij de plek zeker stelen!

Er zijn wel gespecialiseerde dieven onder de spinnen, ze stelen namelijk prooien uit het web van een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelf al eens mogen meemaken dat een kruisspin naar het web van een andere kruisspin ging.
Natuurlijk kwam de eigenaar kijken want die dacht dat er een prooi was,maar deze prooi ging achter de eigenaar aan en kreeg het te pakken ook en toen at die indringer de eigenaar gewoon op.Ik bleef lang kijken wat er verder met het web zou gebeuren,en wat ik toen zag was dat de indringen na het opeten van de eigenaar gewoon in het bidden van het web ging zitten en daar bleef,en toen er een vlieg in het web vloog at de indringer de vlieg op alsof dit gewoon zijn eigen web was.
Dus ja,spinnen stelen wel eens het web van een andere spin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk gebeurt het ook wel eens, daar twijfel ik geen seconden aan, maar er zijn geen spinnen die er om bekend staan of dergelijken.
het komt zelden voor dat spinnen dit doen, aangezien het gedrag is van een specialist. Het zou mij trouwens niet verbazen als er een soort bestaat die dit als specialisme heeft. Ik bedoel er zijn al spinnen die alleen andere spinnen eten, waarom dan geen spin die alleen een web steelt.
Maar voor nu bestaat zo'n soort nog niet in de litteratuur. Jerovanja* wat leuk dat je zoiets ziet, ik heb deze situaties al eens geprobeerd uit te lokken, maar dit mislukte, heb jij even mazzel gehad :)