Hoeveel bomen kan je per jaar kappen op een bosperceel van 1km2?

Het is de bedoeling dat het bos niet in omvang afneemt. De houtkap moet dus duurzaam zijn.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het gaat dan om een gemengd bos, in een gematigd klimaat. Jonge bomen elders weghalen om aan te planten is geen optie. Ik moet kunnen vertrouwen op de natuurlijke groei van het bos.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de soort boom en waar het perceel zich bevindt. Misschien kan je daar wat meer over vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
G.V +

Het beste antwoord

Wat voor bomen?
En, hoe dicht staan ze op elkaar?
Hoe oud zijn ze bij de kap?
Zonder die gegevens kan ik geen rekensom maken in getallen.

Afgeleid wel:
Bereken het totaal aantal bomen op die oppervlakte (uit de onderlinge afstand)
Deel het totaal aantal bomen dat je zo verkrijgt door de (gemiddelde) leeftijd van de bomen die gekapt worden.
Dit is dan het aantal jaarlijks te kappen (en te herplanten) aantal bomen.

Plant je bomen terug van een paar jaar oud, dan kun je het totaal aantal bomen delen door de ("gemiddelde leeftijd bij kappen" minus "leeftijd bij planten") ipc door de totale leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heel optimistisch gedacht: Zo veel als je wilt, als je maar voor elke boom een nieuwe plant.

iets minder optimistisch, als je elk jaar bomen moet kappen, kan je checken hoe lang het duurt voordat een nieuw boompje dat je plant volgroeid is (bv. 20 jaar) dan kan je elk jaar 1/20 van het bos kappen, om de omvang gelijk te houden. = 1km^2 / 20 per jaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
en dan moet je natuurlijk ook voor elk boompje een nieuwe planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is niet eenduidig op te antwoorden. Maar het Miniisterie van Bosbeheer en Duurzame Landbouw (Vl) heeft daar wel enkele dingen rond gepubliceerd . Maar aantallen staan er niet bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te kunnen weten hoeveel bomen je per jaar kunt kappen moet je eerst weten wat de gemiddelde aanwas van het perceel is. De aanwas is wat er per jaar bijgroeit. dit gaat dan niet alleen om jonge bomen maar voornamelijk om de bomen die er al staan. Dit is natuurlijk afhankelijk van wat voor bomen er staan, grondsoort, waterhuishouding, dichtheid van het bos, etc... En dus is het helaas niet goed mogelijk om hier een antwoord op te geven. Ik denk als het bij jou om een eigen perceel gaat je het beste een ErBo gecertificeerd bedrijf kunt inhuren om dit te bekijken.
www.bosschap.nl/erbo-erkende-bedrijven.aspx

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh en natuurlijk word je bos in aantal bomen wel kleiner maar als je niet meer kapt als de aanwas is dan blijft de 'inhoud' in m3 hout wel het zelfde