Hoe kan het dat het water hoog in de bomen komt?

Water kan toch niet om hoog stromen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Welk water?

Het beste antwoord

De combinatie van capillaire werking , osmose en verdamping in de bladeren zorgen voor transport van water naar boven. Er moeten meerdere systemen samenwerken , anders zou het met 9.8meter waterkolom ophouden, de luchtdruk staat door vacuum geen hogere waterkolom toe.
Gelukkig is de listige , gesegmenteerde opbouw van de zeefvaten (als ik me goed herinner) debet aan transport van desnoods meer dan 100 meter opvoerhoogte , de lengte die de grootste bomen ruim overscheiden.
En dat zonder mechanische pompen, die meer dan 10 bar zouden moeten produceren om dat kunstje te flikken.
Geweldig die biologische technieken!
Daar kunnen we steeds weer van leren.
Een lesje in doeltreffendheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, we kijken steeds meer, hoe de natuur dat doet en als we dat zoveel mogelijk kopieren, krijgen we zeer goede systemen, biologische systemen munten ook nog eens uit in efficiency, de bioluminescentie is de aanleiding geweest voor hedendaagse lichttechniek.
Het rendement wat de biologie haalt, halen we nog lang niet in de lichtproductie. ( oled is een ontwerp dat gebaseerd is op bioprocessen en een uitermate hoog rendement heeft.)
Dus voor pompen die duizenden jaren meer dan 10 bar overwinnen , geen slijtage (bewegende delen) hebben en dag in dag uit hun werk doen is een prestatie waar ook vandaag nog met bewondering naar gekeken wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit komt door de sapstromen en cellen in de boom. Er ontstaat een vacuum waardoor het water omhoog gezogen wordt door de verdamping boven in de kroon. Zie voor verdere uitleg ook bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aantal dingern werken naast elkaar:

- Worteldruk: De wortels 'pompen' water de vaten in
- De vaten zelf zijn zo dun, dat dmv capilaire werking water 9,8m omhoog getrokken wordt. (Hele dunne buisjes trekken water zomaar omhoog!)
- De bladeren verdampen water en zorgen zo voor een onderdruk.

Om de hele hoge bomen ook van water te voorzien, speelt waarschijnlijk een zijdelings doorverbonden vaten systeem met 'terugvalkleppen'een rol, maar dat ligt nog niet duidelijk vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water kan wel omhoog hoor, doe maar eens n stuk vloeipapier(of keukenrol) gedeeltelijk in een glas water, heel het papier wordt nat, als het glas grootgenoeg is en je genoeg tijd neemt. Bomen zijn iets groter dus dat zal allemaal wat langer duren, en misschien nog wat extraatjes moeten gebruiken, maar het water komt er wel