Bestaat er zoiets als een voor de mens dodelijk virus?

Dus een virus waarbij is bewezen dat het virus de mens doodt. Niet de suggestie of virusremmers...

En is zo'n virus ooit geïsoleerd en zijn er foto's van zo'n virus?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (11)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pest schijnt het destijds goed te hebben gedaan en ook Ebola heeft een sterftepercentage van dik over de 90%
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de pest wordt door een bacterie veroorzaakt. (Yersinia pestis)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Was niet gelukkig gekozen. Ik doelde op een hoge score te hebben behaald. Minduimpjes volkomen terecht.
Denk van wel. Grote Landen zoals de VS en Rusland kweken al decennialang allerlei enge bacterien en virussen omdat de bacterien en virussen in de natuur niet eng genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die virussen zijn er genoeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geboorte is het dodelijkste virus; iedereen sterft eraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, volgens mij kan het gripevirus zelfs dodelijk zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt wel succesvolle virussen, maar daar staat tegenover dat er altijd weer mensen ongevoelig blijken te zijn; sommigen zijn haast niet stuk te krijgen, die lachen op hun 99e nog om een virus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ebola of Marburg. daar gaat 90-95 procent aan dood. En daarom zijn ze ook niet zo gevaarlijk want ze zorgen niet voor epidemieen. De slachtoffers zijn al overleden voor ze het virus flink kunnen verspreiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Foto's van virussen blijken interpretaties te zijn van de werkelijkheid. Vaak computer gegenereerde beelden.

Dr. Stefan Lanka, virologist and molecular biologist schrijft veel over deze materie. Uw vraag is zeer actueel maar volgens mij niet zonder meer te beantwoorden. Ik denk dat de beantwoorders te kort door de bocht gaan met de gegeven antwoorden. Het is de vraag of een virus de mens doodt...ik betwijfel dat...
Lees dit maar een: http://www.neue-medizin.com/lanka2.htm of zoek op dr, Lanka.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem er 1 voorbeeld uit:
1. Many of the photos are colored. This is proof enough, that they are the (art)work of designers, because electron microscopic photos always appear in black and white. Echt waanzinnig grote onzin. Ja idd elektronen microscoop fotos zijn in zwart/wit en worden naderhand gekleurd. Dat is alleen maar om de foto duidelijker te maken voor derden. Het gaat daarbij bepaald niet om impressies.
Dit is net zoiets als beweren dat de mensen in een film als De Langste Dag niet bestaan omdat deze later is ingekleurd en eigenlijk in zwart/wit is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waanzinnig grote onzin? Erg ongenuanceerde reactie. Dit artikel is geschreven door Dr. Stefan Lanka, viroloog en moleculair bioloog. Hij heeft het eerste virus in de zee aangetoond, dit was in 1990. Deze op virus gebied zeer deskundige heeft de virusfoto's als nonsens betiteld. Weet niet wat jij van virussen af weet maar je argument over het inkleuren raakt kant nog wal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van virussen weet ik idd niet bijzonder veel maar van elektronenmicroscopen des te meer.
Ieder virus dat menselijke cellen kan infecteren is potentieel dodelijk. De meeste waar je in de praktijk mee in aanraking komt zijn echter niet sterk genoeg om het tegen je afweersysteem op te nemen maar wanneer dat om de 1 of andere reden verzwakt is kan zelfs een verkoudheid dodelijk worden.

Zelfs onder normale omstandigheden kunnen zelfs gewone virussen nog dodelijk zijn. Griep bijvoorbeeld zorgt nog steeds voor de nodige dode ieder jaar. Er is een heel goede reden dat de griep vaccinaties zijn ingevoerd. Mazelen is ook nog redelijk gevaarlijk. Daarom wordt je er tegen gevaccineerd. De meeste mensen overleven een gewone infectie wel maar genoeg ook niet.

En dan heb je nog de echt gevaarlijke ziekten. HIV bijvoorbeeld. De meeste HIV patienten gaan dood door complicaties maar het virus zelf is zeker ook dodelijk. En wat dacht je van SARS or Polio (is wel een vaccin tegen maar geen medicijn) en dan heb je natuurlijk nog de echte zware gevallen: Pokken (bestaat officieel alleen nog maar in 1 laboratoria), Ebolakoorts, Marburgkoorts, West Nijl koorts, Krim Congo, Dengue (knokkelkoorts), Lassakoorts, Gele koorts, Hondsdolheid.

De lijst is behoorlijk lang......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Virussen leven volgens mij in symbiose met de mens. Wat zou het voordeel zijn voor het virus om het organisme waarin het huist aan te vallen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doet het ook niet. Virussen hebben een natuurlijk reservoir. Een dier dat niet of nauwelijks ziek wordt van het betreffende virus waar het in overleeft en van waar uit het kan spreiden.
Problemen ontstaan wanneer een virus in een organisme terecht komt waar het niet thuis hoort en dat niet bestand is tegen dat virus. Een virus als Ebola hoort niet thuis bij de mens. Dat moge duidelijk zijn gezien de snelheid waarmee het mensen dood maar dat wil bepaald niet zeggen dat het dodelijk moet zijn voor laten we zeggen een of andere inheemse vleermuis (meest gangbare theorie tot nu toe).
Herpes virussen daarentegen bijvoorbeeld komen bij de overgrote meerderheid van de bevolking voor zonder dat deze daar ziek van worden. Herpes Zoster komt bij maar liefst 90% van de mensen voor. En afgezien van dat ze er waarschijnlijk ooit waterpokken van gekregen hebben worden ze er verder doorgaans niet ziek van ondanks dat het virus wel degelijk in het lichaam is. En de meeste mensen dragen wel het Epstein-Barr virus bij zich dat Pfeiffer veroorzaakt met zich mee maar lang niet iedereen ontwikkeld de ziekte. De meeste virussen echter hebben niet mensen als natuurlijk reservoir maar 1 of ander dier. En het gros daarvan kan ook geen mensen ziek maken omdat mensen gewoon niet compatibel zijn met die virussen. Een enkeling echter kan dat wel.
Zelf griep hoort voor zover ik weet eigenlijk niet bij mensen thuis maar in vogels. Virussen leven overigens nooit in symbiose met hun gastheer. Van symbiose is pas sprake als beide organismen baat hebben bij de verbintenis zoals bij verschillende menselijk darm bacteriën het geval is. Hoewel een virus niet altijd schaad heb ik echt nog nooit gehoord van een virus dan baat. Je praat dan over een parasitaire relatie.