Waarom kan ik mijn partner niet ruiken?

Het verhaal gaat dat je je partner onbewust lekkerder vindt ruiken als hij een afweersysteem heeft iets afwijkt van je eigen afweersysteem (maar wel verenigbaar is), waardoor je sterker nageslacht kunt krijgen.

Nu ben ik heel gevoelig voor lichaamsgeuren*, maar ik date nu een man die ik níet kan ruiken. Zelfs als hij gezweet heeft ruik ik niets (tenzij hij begint te stinken, maar ik heb het niet over echt). Bizar. Dit heb ik nog nooit meegemaakt en ik wil weten waar het aan ligt.

Het lijkt me niet reëel dat hij daadwerkelijk echt niet ruikt, dus waarom kan ik hem niet ruiken? Zijn zijn feromonen misschien exact hetzelfde als die van mij? Ik kan namelijk mezelf (als ik niet gezweet heb) ook niet ruiken.

(*dus niet parfum etc, maar echt iemands lichaamsgeur. Ik geloof niet dat ik de feromonen zelf ruik, volgens mij kan dat ook niet. Maar die typische geur die altijd rond iemand hangt (ongeacht welke parfum/deo) en eventueel gemixt met geurtjes zoals iemands huis of die rookt of niet etc.)

Toegevoegd na 32 minuten:
Oh ja, vergeten te zeggen: ik gebruik niet de pil.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (2)

Het gebruik van DE PIL (b)lijkt dat vermogen te blokkeren.

Toegevoegd na 11 minuten:
Inderdaad stelt je reuk (onbewust) vast of de afweersystemen van beiden flink verschillen, de nakomelingen hebben daar dan voordeel bij.
Mogelijk is dat de reden waarom mensen vallen op mensen van een andere komaf (dat bedoel ik niet zakelijk of qua "stand" wat ik een vies woord vind).
Zo vallen veel Nederlandse mannen op orientaalse en zuid amerikaanse vrouwen (denk maar aan onze Kroonprins, die heeft toch wel een prachtvrouw uit een land weggehaald wat zowat aan de andere kant van de wereld ligt)
Ik mag aannemen dat ze een zeer verschillend afweermechanismen hebben, ze zijn aan totaal verschillende allergenen en pathogenen blootgesteld, alhoewel de duik in de Amsterdamse grachten haar immuunsysteem een behoorlijke Hollandse update gehad heeft.)

Zo zie je dat Italianen nog altijd dol zijn op blonde vrouwen (daar hoef je overigens geen Italiaan voor te zijn) en dom blijken blonde vrouwen ook bepaald niet te zijn.

Dus misschien gebruik je de pil en besef goed dat de feromonen voornamelijk ONBEWUST worden waargenomen
je ruikt het dus niet maar je reukorgaan neemt het wel waar.

Het kan dus zijn dat je bevinding POSITIEF is en je je partner daarom niet ruikt.

Ik zou me meer zorgen maken als je vond dat hij van nature stinkt!!

Alhoewel ik gepoogd heb wat humor in het antwoord te leggen meen ik dit wel heel serieus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alhoewel de kans uiters klein is, zou het kunnen zijn dat je zelf exact dezelfde geurstoffen afscheidt als je partner.

Omdat een mens zichzelf niet ruikt, ruik je hem dan ook niet.