Het zijn niet alleen oesters die parels maken, lees dit maar eens.

De meeste mensen weten wel dat parels uit oesters komen; schelpdieren die in zee leven. Je zou de parels uit oesters dus zoutwaterparels kunnen noemen. Er zijn echter ook parels die uit mosselen komen en omdat die in meren en rivieren leven, worden hun parels zoetwaterparels genoemd.

Zijn er nog meer verschillen tussen zoet-; en zoutwaterparels?

Jazeker! Er zijn diverse verschillen waarvan wij hier de voornaamste twee zullen aanstippen.

Ten eerste is er een verschil in prijs. Algemeen gesteld, zijn zoetwaterparels veel vriendelijker geprijsd dan hun zoute zusjes. Dit komt enerzijds doordat de kweekmethode aanzienlijk goedkoper is, anderzijds doordat een oester in de oogstperiode 1, hooguit 2 parels kan aanmaken. Voor de mossel geldt dat die in dezelfde periode wel 20 - 60 parels kan produceren!

Ten tweede is er een verschil in samenstelling. Zoetwaterparels bestaan geheel uit paarlemoer, terwijl hun zoute zusjes bestaan uit een ronde kalkbol met daaromheen een laagje paarlemoer, dat vaak niet dikker is dan een halve millimeter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ook mosselen maken parels hoor.

http://www.pureandtimeless.nl/webshop/page.html?id=11
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Parels groeien in een schelpdier. Soms in een slak, maar meestal in een twee-kleppig schelpdier dat de kunst verstaat om parelmoer te maken. Parelmoer bestaat uit plaatjes aragoniet (een calcium-carbonaat) die elkaar overlappen: zo ontstaat er een gladde laag waarmee het weekdier zich beschermt. Wanneer een microscopisch klein diertje of een voorwerp in de schelp dringt en irritatie veroorzaakt, vormt de mantel er een beschermende laag van parelmoer om. Het dier probeert zo'n indringer tegen de schaal te drukken en hem in te kapselen tegen de parelmoer van de schaal aan. Op die manier ontstaat een "blisterparel": een parel die op één plaats aan de schelp vastzit.

Meer informatie bij onderstaande bron.

HdW