Hoe buiten passief insecten vangen?

Ik ben een echte liefhebber van allerlei dieren en insecten. Nou zou ik wel eens graag willen weten wat voor soort insecten ik allemaal heb ik mijn tuin. Heeft iemand een idee om passief insecten te jagen (dus bijvoorbeeld een potje met voeding voor insecten buiten zetten en na zoveel uur kijken wat er allemaal inzit)? Ik zou het graag willen weten!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
neem een redelijk goed foto toestel, dat ook kan inzoemen of van heel dichtbij foto's nemen.
Plaats deze foto's op je computer en vergroot ze.
Nu kan je gaan zoeken naar een naam.
Zo doe ik het al jaren, simpel en snel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plusje, LGA.

Antwoorden (2)

Witte doeken helpen bij teken en een paar andere soorten insecten. Mieren houden van zoet water/honingwater, lieveheersbeestjes weer van bladluizen en vlinders van rottend fruit. Sommige insecten houden juist van licht wanneer het donker is.
Ik kan je verder geen duidelijker antwoord geven, maar je kunt experimenteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn veel methodes om insecten te vangen. De passieve methodes zijn erg geschikt voor nachtactieve insecten. Een bouwlamp met een wit laken is erg geschikt om veel nachtvlindersoorten te zien te krijgen. Stroop smeren op bomen werkt ook goed. Loopkevers zijn goed te vangen met jampotjes die je ingraaft. Onder water kun je nog colaflessen gebruiken met omgekeerde bovenkant en wat vlees/ regenworm als aas
(oppassen met amfibieen die af en toe wat lucht moeten happen).

Voor jouw doel is de malaiseval denk ik het geschikst. In de link nog eindeloze mogelijkheden en een Nederlands adres. Ook NHBS is erg belangrijk voor veldbiologen.

Als je wat actief wilt verzamelen zijn de omgekeerde paraplu onder een struik of boomtak die je uitschudt en het vlindernet populair.