Welk insect is het gevaarlijkst?

welk insect is het gevaarlijkst?

Toegevoegd na 4 dagen:
In Nederland

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Teken zij het gevaarlijkst in Nederland

Hoe voorkom je dat?

Wijk nooit van de wandelpaden af en vermijd contact met struikgewas en hoog gras. Zorg ervoor dat alle lichaamsdelen bedekt zijn. Draag dus geen korte broek en korte mouwen. Stop in risicogebieden desnoods de broekspijpen in de sokken. Teken kunnen namelijk zelfs door de kleinste openingen naar binnen kruipen. Controleer 's avonds na verblijf in de natuur de huid op de aanwezigheid van teken. Zoals gezegd kunnen ze bijna overal zitten.

Voor zover ons bekend is er in Nederland maar één tekenwerend middeltje verkrijgbaar: de Care Plus Natural Tick Deo. Dit kun je via internet bij Tropenzorg bestellen: www.careplus.nl. Goede alternatieven zijn insectenwerende middeltjes met de stof Deet erin (30-50%, kleine kinderen wat minder). Naar verluidt werkt ook Autan, aangebracht op de broekspijpen, goed. Verder is proefondervindelijk bij soldaten vastgesteld dat het eten van knoflook teken op afstand houdt.

Een lezer attendeerde ons nog op het nieuwe middel Plantacell Zeckenpech. We zijn het in Nederland nooit tegengekomen en vermoeden dat het alleen bij Duitse apothekers verkrijgbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

In Nederland geeft de DAAZ de meeste problemen als je er door gestoken bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet gevaarlijk, slechts pijnlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ehm daar heb je gelijk in.... sorry dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mi9n was overigens niet van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet gevaarlijk, brengt voor zover ik weet geen ziektes over en ik heb nog nooit gehoord van allergieën ervoor, maar inderdaad wel érg pijnlijk, brrr.
MUG, zeker als die malaria draagt, maar dat is meestal rond Schiphol

Toegevoegd na 1 minuut:
En daarnaast de teek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland zal dat de hoornaar zijn, in het algemeen zijn niet de insecten zelf maar de ziekten waarmee ze je kunnen besmetten tse-tse en malaria-mug het gevaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgensmij de Aziatische reuze horzel...

Toegevoegd na 45 seconden:
in de hele wereld volgensmij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige spinnen soorten zijn zeer giftig en met 1 bijt dodelijk.
De killerbee... met een hele zwerm zeer dodelijk.

Een schroefworm vlieg legt eitjes in je wondje en deze larfjes eten zich een weg naar binnen en eten je van binnen op... helaas ook wij maar gelukkig niet hier in nederland.

Zo zijn er helaas heel veel enge beestjes... maar hier in nederland kom ik niet verder als de tijgermug en de rode vuurmier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is de teek het gevaarlijkst, want die kan de ziekte van Lyme veroorzaken. Een op de vijf teken in ons land is besmet met de ziekmakende Borellia-bacterie. Buitenspelende kinderen kunnen al gevaar lopen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wereldwijd gezien is denk ik de malariamug het gevaarlijkst, want die maakt de meeste dodelijke slachtoffers.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich valt het wel mee met de gevaarlijkheid van teken; als je ze binnen 24 uur weghaalt dan is het besettingsrisico erg klein! (ik heb zelf al zo'n 100-150 teken gehad en heb nog nooit lyme gekregen)
Toch een duimpje van me ;)
Er zijn al meerdere linke vliegertjes benoemd. Zelf ben ik het meest beducht voor de teek (je kunt er onder zitten na het plukken van wat bosbessen) i.v.m. de gevaarlijke ziekte Lyme.
Maar vlak de wesp ook niet uit. Je kunt een allergie voor wespen ontwikkelen. Ik ken iemand die enorme zwellingen krijgt na een steek en zicht letterlijk doodziek voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de zwarte weduwe, want zijn steek is dodelijk... om even op een bovenstaand antwoord te reageren... wanneer je door een daas of mug gestoken bent kneus dan blaadjes van de weegbree en wrijf die erover, helpt goed tegen de jeuk... weegbree kom je praktisch in elk bos of park wel tegen, google er maar eens op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de zwarte weduwe is geen insect
Ieder vliegend insect is levensgevaarlijk als je zonder je vizier naar beneden te hebben met 120 km het beestje in je oog krijgt.

Met motorrijden bedoel ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mug omdat die malaria en dengue kan veroorzaken en daar kan je dood aangaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zonder twijfel de Geel Gerande Water Tor. Speciaal voor zijn slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst zijn teken , spinnen en schorpioenen GEEN insecten, ze hebben 8 poten en geen 6.
Mondiaal gezien is de malariamug de grootste killer.
Droeg hij geen malaria bij zich, dan zouden killer bees, bull ants etc ongeveer het gevaarlijkst zijn.
Er zijn wel meer zeer gevaarlijke insectenachige dieren, maar dat zijn dikwijls GEEN insecten, maar spinachtigen .
Ook de Nederlandse wesp moet je NIET onderschatten, meerdere steken op een dag kunnen fataal zijn.
De niet zelden optredende allergische reactie kan een anafylactische shock opleveren.
Word ke ik je keel geprikt door bij of wesp ( gaat vaak in bier- limonadeglas zitten en wordt dan niet gezien bij het opdirinken) en zet de keel meteen op, bel dan ACUUT 112,
(met vermelding van bijen.wespensteek in keel) anders kon het wel eens zeer verkeerd aflopen.