Wat voor invloed heeft water op een heide?

Hoe is het grondwater geregeld op een heide en hoe zou de vegetatie op een heide eruit zien als er meer of minder grondwater zou zijn?

Toegevoegd na 8 minuten:
En speelt licht ook als een factor mee en is de bodem vruchtbaar of juist niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Het grootste deel van de heide in Nederland is oorspronkelijk ontstaan doordat bossen gekapt werden, de grond werd afgeplagd voor gebruik door de mens en vervolgens schapen gingen grazen op de nieuw 'ontgonnen' grond. De schapen hielden alle plantenleven kort, en alleen heide groeide goed onder die omstandigheden.
Heide kan ook natuurlijk ontstaan (boven de boomgrens, in Nederland dus niet, of in de duinen).

Heide ontstaat alleen op arme zandgronden (podzols) waarvan de bovenste laag is weggehaald. Als er niet geplagd of gegraasd wordt door schapen, krijgt binnen de kortste keren de berken-opslag en het pijpestrootje de kans. En dan wordt de heide een jong bos.

Natte heide heeft meer dopheide-planten, droge heide heeft meer struikheide. Als de heide nog natter wordt, ontstaat een moerassig ven.

Meer grondwater --> vernatting --> vorming van een ven --> veenvorming
Afhankelijk van de voedselrijkheid van het water krijg je dan weer te maken met verschillende soorten veenvorming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

hei groeit voornamelijk op zand grond en die zijn niet erg vruchtbaar. een hoger grondwaterpeil zal niet direct mogelijk zijn want zandgronden liggen over het algemeen hoger dan de vruchtbare gronden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heide gronden in Nederland bestaan allemaall dankzij plaggen. In Nederland zijn de heidevelden op de hoge veluwe allemaal kunstmatig. Onderhoudt je ze een paar decennia niet, dan onstaat er vanzelf een bos. Water nivo is hier niet de drijvende factor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grondwaterpeil is niet het belangrijkste voor de heide, veel heide wordt bedreigd door de uitstoot van ammoniak door grote veestapels in de omgeving; hierdoor wordt de bodem te rijk en ontstaat vergrassing.