Hoeveel kinderen van een en dezelfde moeder (maar met verschillende vaders) zijn nodig om het DNA profiel van de moeder in kaart te brengen?

Een moeder heeft 13 kinderen met meerdere mannen. Die moeder is dood. Kan haar DNA profiel er uit haar kinderen achterhaald worden? Zo ja, voor hoeveel procent kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Wat een moeilijke vraag, ik twijfelde wel.

Volgens mij is het niet mogelijk, zie de bijgesloten link met een heel mooi kleurenplaatje die laat zien dat halfbroer/zuster relaties niet aantoonbaar zijn als het DNA van de ouders niet bekend is.

DAARUIT concludeer ik dus dat het DNA van de moeder er dus niet uit af te leiden is anders zouden ze dat voor die test ook kunnen doen en zouden ze het niet perse nodig hebben.
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit 1 mits je het profiel van de vader hebt, er is namelijk 1 chromosoom van de vader en 1 van de moeder in elk van de 23 paren. Dit denk ik tenminste heb geen verstand van deze testen, maar in theorie moet het kunnen.