Buiten eerder genoemde 'nuttige' kanten van luizen, is er ok de schildluis welke de kleurstof karmijn oplevert: Deze kleurstof wordt in allerlei zaken van eten tot lippenstift, gebruikt.

Overigens is het vreemd om bij dieren een nut te zoeken. Dieren worden niet gemaakt met een bepaald nu in gedachte, maar zijn ontstaan door aanpassingen aan omstandigheden: Op die plek waar zij het beste konden concurreren konden ze overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

voor de planten zijn luizen bepaald niet nuttig, maar voor andere dieren wel.
vogels snoepen er graag van, en ook lieveheersbeestjes lusten wel een luisje.
verder worden ze 'gemolken' door mieren, die hun luizen dan ook verdedigen.
Rieneke1
12 jaar geleden
"Nut" is als iets nuttig is voor de mens, of in dit geval voor de mier.
De mier eet de zoetige afscheiding van de luis.

Trouwens ook bijen doen dat en nemen dat mee naar de korf. Dat heet dan luizenhoning, maar dat is geen term die de mens aanzet tot het kopen van zo'n potje. Deze honing wordt echter wel gewoon verkocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijen maken honing van luizen. Ik heb deze honing wel eens geproefd. Heel lekker, zwaar en stroopachtig.
Het zou misschien kunnen dat doordat deze luizen bijen aantrekken, dit positief voor deze bomen zou kunnen zijn omdat de bijen zorgen voor een goede verspreiding van stuifmeel en dus bevruchting. Misschien!!

copie van http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/indexhoning.html :
Honing kan ook afkomstig zijn van de uitscheiding van luizen. Deze uitscheiding heet 'honingdauw'. Mieren exploiteren dergelijke luizenkolonies, maar ook bijen vliegen er graag op en het geeft een donkere honing. In Duitsland wordt er speciaal naar toe gereisd met de bijenvolken. Dan gaat het om bossen met veel sparren en dennen, waarop in de zomer veel luizen zitten. Deze bomen geven geen nectar, wél stuifmeel. De honing wordt meestal aangeboden onder de naam 'dennenhoning' ,'woudhoning' of 'bladhoning' (Duits: Tannenhonig, Fichtenhonig, Waldhonig).
bron: www.people.zeelandnet.nl