Hoe verzamel en verwerk je huidschilfers?

Ik heb laatst gehoord dat driekwart van het vuil en stof in je huis bestaat uit huidschilfers. Ten eerste, is dit feit of fabel? Ten tweede, hoeveel huidschilfers zal je verliezen in je hele leven en is er een manier om dit te kunnen verzamelen? Ik vraag dit i.v.m. een onderzoek wat ik wil gaan uitvoeren voor mijn opleiding. Daarnaast lijkt het mij een erg mooie afsluiter van mijn onderzoek om mijn huidschilfers in een zelfgemaakte accessoire te verwerken (wellicht d.m.v. verbranding). Ik zie jullie antwoorden graag tegemoet!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
2.6K
Amadea
7 jaar geleden
Haal de stofzuiger maar eens over jouw onderlaken nadat je daar een aantal dagen op hebt geslapen.

Antwoorden (1)

Het eerste ; dat driekwart van het stof in je huis uit huidschilfers bestaat is in principe waar. Het hangt er echter wel een beetje van af of je, bijvoorbeeld, ook huisdieren hebt, of je vloerbedekking hebt of een gladde vloer, hoe vaak je doucht of zwemt of sport, hoe droog je huid is, hoeveel je ventileert etcetera.

Maar nee, je kunt ze niet allemaal verzamelen. Je zou al het stof in je huis kunnen bewaren - dat voor een groot deel uit huidschilfers bestaat, maar niet alleen de jouwe, ook die van je huisgenoten en dieren maar ook wat er door het raam en kieren naar binnen komt - maar de meeste verlies je buiten de deur, in je kleding en met wassen en douchen. In een mensenleven verliezen we tussen de 20 en 60 kilo (!) aan huidschilfers.

En het laatste deel van je vraag : Je kunt wel knutselen met stof, maar het is toch veruit het makkelijkst en meest hygiënisch om dat te doen met "drogerpluis" (dat voor 99% uit textiel bestaat).

Wil je ALLEEN MAAR huidschilfers (of althans zo veel mogelijk), was je dan een poosje een keer per week (wat sowieso verstandiger is dan dagelijks) en wrijf jezelf goed droog met een ruwe handdoek op een gladde vloer. Daar moet je na een tijdje wel een paar theelepeltjes van kunnen verzamelen. Maar voor verwerking zou ik het zeker verbranden ; het is namelijk niet uitgesloten dat het anders toch gaat rotten, omdat er nog vocht in aanwezig is.