waarom is warm water warm?

water kan je opwarmen, of zelf laten koken... maar waarom word water nou eigenlijk warm?? want een rivier is ook water, maar dat is gewoon koud, net zoals regen..

het is wat moeilijk uitleggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

zoals je zelf zegt, dit kan je op warmen. dit doe je dus door er energie in te stoppen.

In die rivier wordt geen energie gestopt dus het zal ook niet opwarmen.

wel als het stilstaand water is en de bodem laat het toe, zal de zon het water op kunnen gaan warmen. maar dan is het de zon die energie toevoert.

( ja je zal wat wrijvingswarmte hebben maar dit is te verwaarlozen. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat een rivier van smeltwater en regen( dat uit koude lucht komt) bestaat, dus dat is al koud, en het is zoveel en het beweegt te snel om te worden opgewarmd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de atomen harder trillen dan in koud water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan water (en ook andere stoffen) verwarmen door er energie aan toe te voegen (magnetron, vuur, zon enz). Per hoeveelheid water heb je ook een hoeveelheid energie nodig. Als de energie toegevoegd wordt zullen de moleculen sneller gaan bewegen waardoor het warmer wordt. Op het moment dat de energiebron wegvalt zal het water wel doorgaan met zijn energie uitwisselen met de omgeving en daardoor weer op omgevingstemperatuur komen. Denk maar aan een kop thee. Je kookt water zet er thee van en laat het op tafel staan, de tafel onder de theepot zal heet worden. Na een tijd zal de thee afgekoeld zijn tot kamertemperatuur.