Waarom zijn de bladeren van mijn plantje af gevallen?

Ik doe een proef voor Bio waarbij ik een pesi plantje in het donker moest laten voor 14 dagen. Het is de laatste dag en de bladeren zij af gevallen. Weet iemand waarom? :/

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Planten hebben licht nodig om bepaalde stoffen om te zetten in energie zodat ze kunnen groeien. Als ze geen licht krijgen gaan ze dood.
Heb je bij biologie nog niets geleerd over fotosynthese? Zo niet, dan is het project van dat plantje in het donker vast de inleiding van wat je leraar jullie zal gaan uitleggen.
Kijk maar eens op Wikipedia onder 'fotosynthese'! Daar staat van alles uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fotosynthese
De plant heeft geregistreerd dat er geen assimilatie heeft plaatsgevonden in de bladeren maar alleen dissimilatie ,daarbij is het energielevel gevaarlijk laag geworden omdat de suikers in de plant niet meer aanwezig zijn en dus geen energie meer vrijgemaakt kan worden, de plant reageert hierop door die delen van de plant af te stoten die de plant af kant stoten (in dit geval het blad )om daarmee energie te sparen en proberen zolang te overleven totdat er weer licht op de plant komt waarna de plant weer begint te assimileren ,het groeipunt word weer groen en de plant maakt weer nieuwe bladeren en begint weer te groeien.