Is een spleetje tussen de twee voortanden op de bovenkaak genetisch bepaald?

Het begint me op te vallen dat een bepaalde groep mensen erg vaak over deze eigenschap beschikt, ik zoek daar een verklaring voor.

Wat is hierover bekend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het ook te maken kunnen hebben met een neiging om geen orthodontist te bezoeken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou natuurlijk kunnen, ik ben geen tandarts of orthodontist, dus daar heb ik weinig verstand van. Toch vermoed ik niet dat dat de verklaring is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jamaicanen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook nooit gezegd dat er niet meer mensen of groepen mensen zijn die het hebben Vragertje. Ook niet dat er iets mis mee zou zijn overigens (laat ik dat nu maar even vast duidelijk maken).

Het beste antwoord

Als je je bovenlip optilt dan zie je het lipbandje zitten. Het lipbandje kan bij sommige mensen zo duidelijk aanwezig zijn dat het tussen de twee middelste snijtanden doorloopt tot op het verhemelte en de vorm heeft van een dikke streng vlees. Als men de lip dan opspant zie je het tandvlees achter de tanden wat witter worden. Een dergelijk lipbandje kan er de oorzaak van zijn dat de middelste snijtanden uiteindelijk niet tegen elkaar gaan staan, en dat er een spleetje tussen de voortanden blijft zitten, een zogenaamd centraal diasteem. Deze oorzaak van het spleetje is dus het grote lipfrenulum. Andere oorzaken zijn: een ingesloten overtollige tand (mesiodens); congenitale (bij de geboorte aanwezig, maar hoeft niet erfelijk te zijn) afwezigheid van de hoeksnijtanden; of relatieve microdontie (kleinere tanden dan normaal).
Informatie over erfelijkheid kan ik verder niet vinden, het wordt soms verondersteld maar is nog nooit bewezen.
Amadea