Wat is het nut van vliegende mieren?

Een paar keer per jaar komen ze met massa's uit de grond. Lijkt wel of de mieren naar dat moment toeleven. Wat doen ze? Wat is hun nut?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (2)

Dat zijn de koninginnen in spé, die vliegen dacht ik uit, om een nieuw nest te starten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rebecca is wel vollediger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik haat die beesten, mn hele tuin zat er vandaag vol mee bah!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ som, dat heeft 2 redenen,dat rebecca vollediger is. Ik citeer uit datgene wat op mijn harde schijf(tussen de oren) is opgeslagen en ik probeer dat zo kort mogelijk te doen,ook al om dat ik vaak niet het volledige antwoord weet. Zie ook mijn profiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht eerst ook dat het alleen de koninginnen waren, maar toen ik rebecca's antwoord las bedacht ik dat het om wrede seks ging. De mannetjes krijgen ook vleugels om de koninginnen te bevruchten en worden dan afgedankt.
Wanneer het nest groot genoeg is, wordt een lichting van de opgroeiende larven opgekweekt tot mannetjes en. koninginnetjes. Samen verlaten die het nest vliegend wanneer de tijd daarvoor rijp is. Dit gebeurt in Nederland vaak op warme dagen na een regenbui. In de lucht paren de mannetjes met de koninginnetjes, waarna de mannetjes kort daarna sterven en de koninginnen een nieuwe nestplaats zoeken. Dit kan al vliegend gedaan worden, zodat zelfs in bloembakken 10 meter boven de grond nesten kunnen ontstaan.