wat is dit voor beestje in ons huis?

Ze zitten vooral beneden in de vensterbank, maar ik vind ze ook boven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Antwoorden (2)

Dat lijkt sterk op een snuitkever.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die hebben dikkere poten en een slurf a la miereneter?
:)
paulus811
8 jaar geleden
Denk dat je gelijk hebt Patcat. Heb foto's opgezocht van de snuitkever en die snuit is spitser en de poten dikker
Z512099
8 jaar geleden
Lijkt niet op een snuitkever, misschien een aardvlo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Twee plussen voor een verkeerd antwoord. Je moet maar durven...
Eindelijk heb ik dit beestje kunnen vinden. Het is een stofluis Lepinotus patruelis.

"Lepinotus patruelis lijkt door zijn wat glimmende lichaam wel op een kevertje van nauwelijks 2 millimeter. Stofluizen zijn echter heel andere dieren. Het zijn grappige insecten met een zacht kwetsbaar lichaam, lange antennen en bijtende monddelen (in tegenstelling tot bladluizen die een zuigsnuit hebben). Veel stofluizen die binnen leven hebben geen of verkleinde vleugels, terwijl de soorten die buiten in de natuur leven vaak lange vleugels hebben. Wie de diertjes eens wil zien, kan ze met enig zoeken in het eigen huis vinden. Je maakt een goede kans door achterin de voorraadkast te gluren of op andere plekken waar voedselrestjes liggen. Ook de winterse zakken met vogelstrooivoer in de schuur worden vaak bevolkt, helemaal als ze een jaartje hebben overgelegen. Stofluizen doen niet veel kwaad. Ze grazen veel vervelende schimmels weg en knabbelen wat aan ons eten, zoals bijvoorbeeld gemorst meel. Pas als ze heel talrijk gaan voorkomen kunnen stofluizen enige last veroorzaken door bijvoorbeeld aan oude boeken te gaan knagen. Veel mensen (entomologen natuurlijk uitgezonderd) vinden het vervelend als stofluizen massaal in de voorraadkast rondlopen. "