Waar komt argon in onze lucht vandaan?

Onze lucht bestaat gemiddeld genomen voor 78% uit stikstof en 21% uit zuurstof en 1% uit argon. Betreffende het zuurstof en stikstof zijn deze onderdeel van de bepaalde metabolische en fotosynthetische processen. Maar waar komt argon vandaan en is de aanwezigheid daarvan ongeveer altijd gelijk of is dit gas ook een grondstof en uitstoot product ergens van?

erotisi
een jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (1)

In de aardkorst komt van nature kalium voor. Het isotoop kalium-40 is radioactief. Dit isotoop vervalt, met een halfwaardetijd van 1,25 miljard jaar, tot ofwel calcium, ofwel argon.
Cryofiel
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Als ik het zo lees dan komt er dus steeds meer argon in de lucht?
Thecis
een jaar geleden
Klopt. Gaat alleen niet heel snel.
erotisi
een jaar geleden
Ok , dus argon heeft verder geen functie. Het wordt niet opgenomen door iets? Maw als ik dat inadem dan adem ik dat ook weer uit?
Thecis
een jaar geleden
Grotendeels ja. Er zal wel iets opgenomen worden. Maar waarschijnlijk niet.
Argon is een edelgas. Daardoor reageert get met bijna niets (en als het al met iets reageert,moet je er behoorlijk je best voor doen).