Hoe weten bloemen wat insecten boeiend en aantrekkelijk vinden?

Sommige bloemen zijn zo geëvalueerd dat ze de vorm en kleur en soms geur hebben die vliegende insecten interessant vinden. Hoe weten ze dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

insecten zorgen voor bestuiving van de bloemen. bloemen die aantrekkelijk zijn voor insecten, overleven op die manier het best. de onaantrekkelijke bloemen overleven minder goed of sterven zelfs uit. doordat insecten zich niet houden bij het bezoeken van een en dezelfde soort bloem, kan er nog een soort van kruisbestuiving ontstaan, waardoor er een nieuw ras ontstaat. een combinatie van twee soorten, die aantrekkelijk zijn bij insecten. zie hier het begin van het evolutieproces.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie waren er eerder, de insecten of de bloemen? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De insecten, lang voor dat de bloeiende planten ontstonden, waren er al voorouders van de kakkerlakken, kevers, libelle, wantsen en mieren. Deze soorten waren toen vooral afhankelijk van het eten van sappen uit bomen, dierlijk eiwit en afgestorven/levend plantenmateriaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord en de aanvullingen verdienen een +1!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra heeft al uitgebreid antwoord gegeven, maar ik wil je nog een leestip geven: 'Kaas en de evolutietheorie' van Bas Haring. Is leuk geschreven en als je het uit hebt, snap je precies hoe evolutie werkt :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Retteketet, dat is toch niet leuk!! gewoon vanaf het begin beginnen!!!!
The origin of species :)
De meeste mensen zullen het boek 2x moeten lezen, maar dan weet je wel hoe het allemaal is begonnen. Daarna komt natuurlijk...Contributions to the Theory of Natural Selection En als je het makkelijk wilt, lees dan: Darwin, wallace en de andere....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet zo en het kan ook niet zijn dat bloemen "weten" welke insecten zij moeten aantrekken want echt weten doen bloemen natuurlijk niks. Toch wil dit niet zeggen dat bloemen en planten niks zouden kunnen kiezen want dat kunnen ze natuurlijk wel,afhankelijk van droogte,vocht,veelvuldige stormen en of voor de plant schadelijke insecten en andere plantetende dieren.
Wat wel waar is,is dat het de insecten zijn die hun bloemen kiezen,zo bvb geen enkele Kool dat hij een Koolwitje kan aantrekken,maar een Koolwitje weet wél dat ze Koolbladeren nodig heeft.