Wat is het nieuwste organisme?

Welk organisme (dier, plant, schimmel, bacterie) is het recentst ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Het nieuwste "gevormde" organismes zijn nieuwe soorten bacterien (volgens Google) en tevens zijn en "gemaakte"door de mens:
http://www.wired.com/science/discoveries/news/2007/12/YE_10_organisms

Ik heb ook een top tien gevonden van de nieuwste gevonden organismes welke misschien wat meer tot de verbeelding spreken:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie link. De gevonden organismen zijn geen nieuwe soorten in de zin dat ze recent zijn ontstaan, maar wel pas door ons ontdekt. Door kruising en veredeling kunnen mensen wel nieuwe rassen en soms "soorten" kweken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 want ik werd helemaal blij van die nieuwe dieren. Vooral dat kleine kangaroetje is schattig, maar ook de per ongeluk ontdekte 'neuskikkertje' ziet er bijzonder uit. Ach, allemaal wel....
Wat is de wereld toch wonderbaarlijk mooi.
Er ontstaan voortdurend nieuwe organismen. Door geslachtelijke voortplanting ontstaan steeds nieuwe individuen, vooral bij dieren en planten. Bij bacteriën gaat het wat langzamer. Die splitsen zich in tweeën en het wordt een filosofisch debat of de kloon een nieuw organisme is. Maar ook bij bacteriën kunnen nieuwe soorten ontstaan door toevallige veranderingen in het DNA.

Er ontstaan ook nieuwe soorten. Dat komt door evolutie. Maar voor evolutie is er selectiedruk nodig en die is hoog als de omstandigheden opeens erg veranderen. Nieuwe soorten zullen sneller ontstaan bij organismen die zich vaak vermenigvuldigen zoals bacteriën (en virussen).

Als biologen nieuwe soorten ontdekken, dan zijn dat meestal soorten die er wel al waren, maar die wij niet kennen. Er zijn geen grote diersoorten die heel recent zijn ontstaan.

Toegevoegd na 10 minuten:
Volgens zeebioloog Brendan Kelly zullen er in de noordpool zeker nieuwe soorten ontstaan. Zij geeft aan dat er ook hybride vormen van dieren al zijn ontstaan en dat hierdoor het begrip "soort" wordt opgerekt.