Waarom ruikt het zo lekker als het, zoals nu in de lente, zachtjes heeft geregend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

De geur van regen komt van Ozon

Ozon (O3) onstaat wanneer zuurstof (O2) ontbindt (uit mekaar valt) in 2 atomen O, deze binden zich dan elk met een zuurstof molecule (O2) en vormen zo ozon ofte O3. Ozon is bijtend en zeer giftig. Bij onweer of lange zonnige perioden wordt er veel ozon gevormd in de lucht (fotochemische reacties), in de hoogste regionen kunnen we de ozon goed gebruiken, het houdt namelijk de (schadelijke) UV-stralen van de zon tegen, vandaar dat “het gat in de ozonlaag” nogal onrustwekkend is, want de schadelijke straling kan er op sommige plaatsen door.
Ozon wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om drinkwater te ontsmetten (en laat in tegenstelling tot chloor geen vieze smaak na). Hier bij wikipedia leren ze er u alles over.
De geur
Er zijn twee geuren te onderscheiden bij regen, net voor het gaat regenen ruikt het naar Ozon, erna is het een heel andere zaak, dan ruikt ge gewoon de natte omgeving. Waar die geur vandaan komt weet ik niet maar hier en daar lees ik dat het een reactie met het calcium op de grond zou kunnen zijn, en ook de reactie van de planten met het regenwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt door de zuur stof die mengt met h2o p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De nieuw geproduceerde geurstoffen lossen op in het verdampende regenwater (ook dauw) en deze dampen verspreiden de geuren. Heerlijk.