Hoe kan het, dat wij mensen, zoveel last van een muggenbult kunnen hebben?

Een mug is vergeleken bij een mens toch niets?
Eén keer zuchten en hij waait weg. Je legt je hand er op, en hij is dood. Maar een klein vogeltje, zegt hap, en weg is mug.

Waarom zijn wij zo gevoelig voor een muggenbult?
Het kan dagenlang jeuken. Ja, ik weet, de mug spuit na het bloeddrinken een vloeistof in de wond, maar waarom zijn wij daar zo gevoelig voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Een beetje david en goliath. De mug heeft eenslim systeem, en ons lichaam is daar niet tegen bestand. De middelen die door de mug ingespoten worden worden niet herkent door onze afweer, en blijven daardor lan irritatie opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een beet van een mug kan een intens jeukende bult veroorzaken. Als gevolg hiervan kan een bult sterk lijken op netelroos of urticaria (galbulten die omgeven worden door een rode hof wat een heftige jeuk kan veroorzaken. Het is een overgevoeligheidsreactie t.g.v. een uitwendige prikkeling door haren van brandnetels of van rupsen en het kan ook ontstaan door het gebruiken van bepaalde geneesmiddelen of voedingsmiddelen of ook zonder aantoonbare oorzaak).

Soms kan de huid ook zo sterk reageren op een muggenbult dat er een blaasje ontstaat. En het kan zelfs nog erger worden en dan ontstaat er een blaar. Krabben is echt af te raden want dan kan de zwelling telkens weer ‘geactiveerd’ worden. De bulten en de blaren drogen na een aantal dagen in. Maar soms weet een bacterie in de plek binnen te dringen en ontstaat er een bacteriële infectie op de plek van de zwelling. Uw huisarts kan u dan antibioticum voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mug spuit vóór het drinken die vloeistof in de wond, zodat het bloed vloeibaar blijft zolang ze drinkt.
(Het zijn namelijk alleen de vrouwtjes die steken, het bloed hebben ze nodig om eitjes te kunnen leggen.)
De reactie op de beet is doorgaans ook alleen lokaal: de muggenbult (een beetje azijn erop helpt vaak goed, of Azaron), maar kan soms inderdaad uitgebreider zijn als je overgevoelig bent.