Wat is de rode aanslag in het waterbakje van mijn hondjes?

Mijn honden drinken uit een schaaltje van emaille en daar zit dan na verloop van tijd een rode aanslag in dat ik er alleen met vin uit kan krijgen.Zit er teveel ijzer in?

Toegevoegd na 1 uur:
vin=vim

Toegevoegd na 1 uur:
En is dat niet schadelijk voor de mens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.8K

Het beste antwoord

Nee dat is niet gevaarlijk.
In het water zitten allerlei mineralen en metalen zoals koper, ijzer, seleen en chroom.

De samenstelling van het water is in verschillende delen van het land iets verschillend, maar is in ons land overal prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een rood-bruine aanslag betekent inderdaad teveel ijzer. je kunt het schoonmaken met een zuurhoudend schoonmaakmiddel. Maar om dat nou te doen in een drinkbakje voor je honden...

Toegevoegd na 40 minuten:
Tsja, voor wie zijn schoonmaakmiddelen wel goed? Maar goed, het gaat er om dat je weet hoe je je aanslag kan verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik maak de drinkbakjes schoon door ze te laten staan met schoonmaakazijn.
goed spoelen en ze zijn weer klaar voor gebruik.
Nou, ijzer lijkt me sterk. Drinkwater mag zo veel niet bevatten dat het gaat neerslaan. En vind je dezelfde aanslag in de WC, op badkamertegels en in wasbakken?
Ik denk eigenlijk aan kleurstoffen in het voer. Droge brokken krijgen vaak een vlezig kleurtje toegevoegd, en ook in blikvoer zal wel kleurstof zitten (net als in ons eigen vlees, by the way) Roodbruin is een mooi kleurtje om vlees er 'lekker' te laten uitzien. Als je hond vlak na het eten ook drinkt, kan er makkelijk wat van het voer in het drinkwater terechtkomen. En voedingskleurstoffen zijn taai, hoor. Vim verbaast me niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben tussen de badkamertegels weleens bruinrode aanslag. Dus het is iets wat gewoon in het water zit. Het is er redelijk eenvoudig af te boenen. Kalkaanslag? of zoals bovenstaande antwoorden bepaalde metalen...