Hoelang blijft het virus hondsdolheid intact?

dit als bijvoorbeeld een vleermuis speeksel heeft achtergelaten op een plek, hoelang duurt het voordat het speeksel niet meer in staat is om iemand ermee te besmetten ivm met rabiës, of blijft het altijd besmettelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (3)

Geen zorg, rabiës wordt alleen rechtstreeks overgedragen, niet via spullen. Dat virus is nu al hartstikke stuk, áls die vleermuis al hondsdol was.

Rabiës wordt op twee manieren overgebracht: door een beet (dus het speeksel van het dier komt rechtstreeks in contact met je bloed) of door gelikt worden op een plek waar je al een wondje hebt (dus het speeksel komt rechtstreeks in contact met je bloed).

Niemand ter wereld heeft ooit hondsdolheid opgelopen van een gordijn waar een vleermuis tegenaan was gevlogen.

Overigens, om een beetje extra perspectief te geven: de laatste keer dat iemand in Nederland is besmet met rabiës was ergens in de jaren 60. Het is echt een bijzonder theoretisch risico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarnaast moet de vleermuis bezaaid zijn met de vlooien die dat met zich meedragen, en nee, die bijten mensen niet.:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het virus wordt overgebracht doordat speeksel van een besmet dier in een wondje of op het slijmvlies van een mens terechtkomt. Dat kan gebeuren door bijten, likken of krabben door een besmet dier. Hondsdolheid komt wereldwijd voor. In landen buiten Nederland kunnen vleermuizen, vossen, honden, katten en andere zoogdieren besmet zijn met het virus. In Nederland zijn alleen bepaalde soorten vleermuizen mogelijk besmet. Besmetting van mens op mens komt niet voor. Dieren die besmet zijn kunnen het virus overdragen voordat ze zelf ziekteverschijnselen tonen.

Wie kan rabies krijgen en wie loopt extra risico?
Mensen die in Nederland in contact komen met vleermuizen lopen risico op besmetting. In het buitenland bestaat ook risico op besmetting bij contact met andere (zoog)dieren, toeristen lopen risico indien zij door plaatselijk loslopende dieren (honden, katten, apen) gebeten worden

HdW