Hebben mannetjes schapen (ram) het hele jaar door sex?

Eh....ik bedoel, mijn hond kan wel het hele jaar door als hij de kans krijgt.
Doen schapen dat ook? Of is dat bij hun echt seizoen gebonden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hele jaar door lang? Heb je die arme hond per ongeluk een doos viagra gegeven :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had nog wat over. :)

Het beste antwoord

De meeste schapen paren in een bepaald seizoen, maar sommige schapensoorten kunnen het hele jaar door paren.

Ooien hebben een cyclus van ongeveer 17 dagen, dus die kunnen elke maand bijna twee keer zwanger worden. Niet dat ze dan ook elke maand twee keer lammetjes kunnen krijgen, maar je begrijpt wat ik bedoel...

Schapen kennen ook een bronsttijd. In deze periode gaan de rammen vechten om de beste van hen uit te kiezen. Hun hormoonspiegel wordt hoger, en ze worden agressiever. Boeren kiezen zelf welke ram ze bij hun ooien willen hebben, maar in het wild krijgt alleen de beste ram de ooien.

Eigenlijk kunnen rammen wel het hele jaar door paren, maar dit gebeurt eigenlijk alleen in de bronsttijd, als hun hormonen op hol slaan. Dit is in de herfst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De paartijd loopt bij (sommige) schapen van augustus tot februari, een ram zal best het hele jaar kunnen dekken. Maar als een schaap is gedekt zal ze de ram niet meer toelaten.
Vaak wordt een ram ingezet voor een grote kudde, dus na het dekseizoen moet hij ook weer op krachten komen. Dan is hij weer fris voor het volgend dekseizoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben niet het hele jaar door sex, want als de boer er genoeg van krijgt, dan krijgt het lap een schort, en dan kan hij de vrouwtjes niet meer beklimmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je: de ram krijgt een schort? Of is het echt lap? Ik snap dit niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je: de ram krijgt een schort? Of is het echt lap? Ik snap dit niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het verschil niet! Noem het een stevige doek voor mijn part. Het hangt to bijna op de grond. Ik zal eens kijken of ik foto's heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of de boer zet de ram een paar dagen op stal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben benieuwd naar dat schort, heb het nog nooit gezien of van gehoord. Normaal gesproken wordt een ram niet het hele jaar bij de schapen gehouden, maar apart gezet.
Het antwoord is JA
De spermaproductie van mannelijke wezens is een continu proces. Zodra een vrouwtje een vruchtbare periode heeft kan ze bevrucht worden. En aangezien alle vrouwtjes een cyclus hebben (per diersoort kan dat verschillen) is er de mogelijkheid tot bevruchting.
Bij mensen ligt dat uiteraard wat anders want wij ( de meeste dan) hebben er nog een reden voor: genot.
Voor dieren is het puur een voortplantingsdrift, ze beleven er geen genot aan.
Alleen: de mens heeft door economische of puur praktische redenen bij bepaalde (landbouw)huisdieren daar een richting aan gegeven.
Veel lammetjes in de herfst is gezien de weersomstandigheden, de stalling en andere voeding een veel mindere optie dan in het voorjaar, huppelend in de wei met voldoende voeding,de zomer in aantocht en zodoende kans op meer gezond groeiende dieren.
Daarom dat de meeste schapen in het voorjaar hun lammetjes krijgen. En dus hebben de rammen 5 maanden van te voren een drukke tijd :0)
Maar... de schapenhouder wil graag dat zijn ooien gedekt worden en drachtig worden.
Bij sperma hangt de bevruchting af van de kwaliteit. Veel dekken in een korte periode geeft vermindering van de kwaliteit. De zaadcel komt onvoldoende tot rijping , zodat in een zaadlozing het aantal goede zaadcellen afneemt.
Zaadlozing is eigenlijk een verkeerde naam, want slechts 1-3 % bestaat uit zaadcellen, 70 % uit vocht uit de zaadblaasjes en de rest is prostaatvocht.
Daarom zijn er ook rustperiodes ingebouwd in het dekseizoen voor de mannetjes en neemt een ander het over.
Stieren in een KI-station dekken ook twee keer per week. Wel maken ze van iedere sprong zo'n 300-500 dosis om koeien te bevruchten via inseminatie.
Meestal zijn er ook "regels" voor het aantal vrouwelijke dieren per mannetje.
Daarnaast geeft (te)veel verschillende partners het risico op overdragen van vervelende (geslachts)ziektes.
Wat dat betreft zijn dieren net mensen :0)