Waarom zijn vrouwen vatbaarder voor auto immuunziekten?

erotisi
7 maanden geleden
in: Biologie
TurfGraver
7 maanden geleden
Omdat vrouwen iets minder immuunsysteemcellen hebben dan een man van zelfde leeftijd.
Cryofiel
7 maanden geleden
Dus omdat het er minder zijn, zetten ze wat vaker onterecht de aanval in? Die begrijp ik niet.

Antwoorden (1)

De evolutionaire verklaring is waarschijnlijk, omdat vrouwen zwanger kunnen worden. Het immuunsysteem van vrouwen moet namelijk niet alleen de vrouw maar ook de ongeboren baby als lichaamseigen (‘self’) kunnen erkennen. De self/non-self is dus anders ingeregeld en verandert waarschijnlijk ook tijdens de zwangerschap. Daardoor is het vrouwelijke immuunsysteem complexer en ontspoort makkelijker.
tinus1969
7 maanden geleden
Cryofiel
7 maanden geleden
Als je meer dingen als 'zelf' moet herkennen, zou je juist verwachten dat er *minder* auto-immuunziekten zouden zijn. Bij een auto-immuunziekte wordt namelijk het eigen weefsel onterecht niet als 'zelf' herkend.