Er is al eerder hier een soortgelijke vraag gesteld, hij is beantwoord door Som en gaat over het evolutionair voordeel van homoseksualiteit, het is een interessante theorie: http://www.goeievraag.nl/vraag/evolutionair-voordeel-homoseksualiteit.11784

Seksualiteit is een vorm van gedrag, met in het dierenrijk vaak maar een duidelijke functie: voorplanting. Maar seksualiteit is ook buiten die functie een vorm van gedrag. En ook gedrag is onderdeel van de evolutie.
Er zijn alleen al 167 zoogdieren ontdekt die aan de een of andere vorm van homoseksualiteit doen, je kunt dus niet zomaar zeggen dat het 'onnatuurlijk' is.
Vooral bij mensapen komt het veel voor, bij Bonobo's bijvoorbeeld. Sommige onderzoekers stellen dat bij grote groepen homoseksualiteit wel degelijk functioneel kan zijn. Een interessant artikel is te vinden bij Bron.

Toegevoegd na 29 minuten:
Omdat ik het onderwerp interessant vind ben ik nog even verder gaan zoeken naar informatie hierover.
Ik stuitte net op een artikel over een onderzoek van de biologen Bailey en Zuk van de universiteit California. Zij stellen dat homoseksualiteit evolutionaire voordelen heeft. Een voorbeeld is de laysan-albatros. Bij die soort is er een tekort aan mannetjes, dat probleem word opgelost door vrouwen-paartjes die gezamenlijk op de eieren en de jongen passen. Ook denken zij dat homoseksualiteit onder dieren dient ter versterking van de sociale banden. Tuimelaardoflijnen creëren op deze manier een sterke band met andere mannetjes wat ten goede komt bij het gezamenlijk op voedsel jagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant, thnx.

Andere antwoorden (8)

nee... evolutie is gericht op overleving van de sterksten. homofiel zijn heeft qua dat betreft geen enkele versterking voor het menselijk ras als achtergrond.

sterker nog, ik zie het als devolutie daar het menselijk ras hiervan zwakker wordt omdat ze zich niet kunnen voortplanten (en nee, ik ben geen homofoob)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het voortbestaan van leven in het algemeen zou het goed zijn als er minder mensen waren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, wellicht is homo zijn een rem op bevolkingsgroei?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dat zo? of moeten de mensen die er zijn op een betere manier omgaan met hun milieu en planeet? het ontwikkelen van een bewustzijn waardoor handelend wordt opgetreden tegen 'global warming' zou een vorm van evolutie kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't is maar een voorbeeld he... maar een leuke discussie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Los daarvan zal de mens zich gewoon kunnen voortplanten, tegenwoordig kan een vrouw ook kunstmatig zwanger worden. . .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
evolutie is ook gericht op het doorgeven van sterke genen... dat is voor vrouwen door de technologie mogelijk, maar doorgaans niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Survival of the fittest' wordt vaak verward met 'het recht van de sterkste'. Een organisme hoeft echter niet de 'sterkste' te zijn om betere overlevingskansen te hebben dan anderen. Een betere camouflage of beter vluchtgedrag kunnen overlevingskansen vergroten en er voor zorgen dat een organisme 'the fittest' is. Het dier dat het best is aangepast aan diens omgeving en daardoor de beste overlevingskansen heeft, is de 'fittest'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ponx, dat doet hij toch?
Er staat: omdat het menselijk ras zich hierdoor niet voor kan planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het toch niet over een zwakker ras...? Wel goed lezen hè. Ik vind het vervelend als je dit als belediging In welke vorm dan ook ervaart, maar het is niet minachtend bedoeld. Ik wist dat dit minnetjes zou scoren ;-)
De wetenschap heeft hier nog geen antwoord op gevonden.
Maar ik denk dat het geen vorm van evolutie is, want het is juist anti evolutie. Homo's planten zich niet voort dus zouden homo's volgens de evolutietheorie heel snel zijn uitgestorven want ze geven hun genen niet door. Daar bij genomen dat homoseksualiteit al bij de oude grieken werd genoemd en waarschijnlijk daarvoor ook al aan de orde was en dat homoseksualiteit ook bij sommige dieren is aangetoond, maakt dat ik denk dat het geen evolutie is, waar het wel vandaan komt? Geen idee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Homo kan deels een vorm van aanpassen zijn, voor een lange tijd geen vrouwen voorhanden kan homosexualiteit bevorderen. De andere kant is dat de mens bij het ontstaan altijd eerst een soort vrouwelijke vorm heeft en daarna ontwikkeld naar of vrouw of man, bij deze ontwikkeling kunnen dingen fout gaan en mannen vaak met een vrouwelijk tintje afleveren. Qua evolutie maakt het niet veel uit, uit een homoseksueel wordt meestal weer een hetero kind geboren, en ook homo's passen zich weer aan als er geen mannen voorhanden zijn voor een lange tijd hebben ze toch vaak nog een seksuele relatie met een vrouw. Homosekualiteit tegennatuurlijk? De hele mens op zich is tegennatuurlijk, waar de mens zich vestigt vangt het proces van totale vernietiging aan. Dus als iemand claimt dat homoseksualiteit iets onnatuurlijks is, is hypocriet en ziende blind. Nee ben zelf geen homo overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
De mens kan nooit tegennatuurlijk zijn. Niets dat de natuur voortbrengt kan tegennatuurlijk zijn.
Er zijn ook homosexuele dieren, dus het zal bijna wel moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk heeft deze vraag naar mijn mening twee verschillende antwoorden.

Biologisch
Homo zijn is geen vorm van evolutie, want het is niet reproductief ofwel je kunt jezelf niet voortplanten. Daardoor geldt het recht van de sterkste overleven (Darwin) niet meer.

Sociaal
Vroeger werd het gezien als sodomie (alle vormen van seksuele verhoudingen die niet reproductief zijn) en dus als een zonde. Nu is het gelukkig wat meer geaccepteerd in de maatschappij, dus sociaal gezien is het wel een vorm van evolutie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Biologisch gezien kunnen homoseksuelen zich wel degelijk voortplanten. Je zou de mannen de kost moeten geven die homoseksueel zijn en toch een kind hebben rondlopen...
En er zijn heel veel mannen en vrouwen die naast hun gezinsleven een homoseksuele relatie 'on the side ' hebben.
Het zijn niet, dat is van alle tijden. Maar het er voor durven uitkomen, zou je idd kunnen bestempelen als een vorm van evolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk een foutje in de software.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je daar mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de natuur tijdens het ontwerp een foutje heeft gemaakt. Er worden ook mensen geboren met andere 'weeffouten". Ik vind de minkukels prima hoor, maar graag wel toegelicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha plusje :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar lach je om Arber?
Seksuele selectie is tegenwoordig de belangrijkste factor voor de menselijke evolutie, aangezien de overleving niet zo een grote rol meer speelt maar het aantal nakomelingen per mens des te meer.

Homoseksualiteit zou een bijverschijnsel kunnen zijn van een vervrouwelijking van de man, die een groter reproductief succes op zou kunnen leveren bij mannen die wel wat vrouwelijke trekjes hebben maar niet homoseksueel zijn en in die zin een evolutionair verschijnsel, doordat dit type man makkelijker met vrouwen communiceert bijvoorbeeld.

Er is wat onderzoek gedaan aan kemphanen. Bij deze soort met mannetjes die zeer uitgesproken mannelijk zijn komen ook mannetjes voor die nauwelijks van vrouwtjes zijn te onderscheiden. Deze mannetjes hebben ook een vrij groot reproductief succes, doordat ze stiekem met de vrouwtjes paren.