Koeren duiven nu anders dan een tiental jaren+ geleden?

Vroeger koerden duiven altijd in een soort patroon: roekoekeroekoe, roekoekeroekoe, roekoekeroekoe, roe....
en dan lag ik maar te wachten op die laatste "keroekoe", die nooit kwam.
Tegenwoordig hoor ik die laatste, onafgemaakte "roe" bijna nooit meer.

Is hier een reden voor, en wat was überhaupt al de reden voor die laatste "roe"?

Goeie, maar ook wel domme vraag. Toch ben ik benieuwd naar het antwoord, en of hier herkenning bij is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Amadea
11 jaar geleden
Dat is het verschil tussen een houtduif en een stadsduif. Woonde jij vroeger misschien landelijker, en nu in een grote stad?
Rieneke1
11 jaar geleden
Wellicht ben je een flink stuk verhuisd?
Ook vogels hebben verschillende dialecten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dat kan gedeeltelijk kloppen. Ben al heel blij met dit antwoord. Jullie zijn ook nooit ver bij de computer vandaan, hè? ;)
Zet ze allebei bij de antwoorden, dan kan ik mijn beste antwoord ten minste aan één van jullie geven!
Rieneke1
11 jaar geleden
Mwah, fijn als je wat aan mijn reactie hebt.
Is wel goed zo :)

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk ben je verhuisd en daar door is het koeren ook anders gaan klinken. Toch is de roekoekoe van de duif geevolueerd. Ze hebben de laatste jaren wel veel meer riedels bij geleerd net een andere betekenis. Net als wij, we leren ook steeds nieuwe woorden..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is al langer geweten dat vogels dialecten hebben die van streek tot streek en van land tot land verschillen. Het mooiste kan je dat zien bij de vinkeniers bij wie de vinken "suskewiet moeten zingen om punten te scoren. Ook daar zie je verschil tussen vinken die uit andere streken komen.
Waarschijnlijk zal de vogeltaal ook wel evolueren zoals de mensentaal. Onze taal wordt ook beinvloed door vreemde talen, wat ook zal gebeuren bij de vogels, omdat er wel migratie is tussen de verschillende streken en landen. Bij de duiven zou dat kunnen door bv de duivensport.
Ook komen en leven er meer en meer vogels in en rond de steden, waar ze ook worden beinvloed door de stadsgeluiden. Zo komt het regelmatig voor dat er alarmen afgaan van wagens, maar dan blijkt het dat het vogels zijn die imiteren.
Robby BB