Kunnen kippen beter kleuren zien dan mensen?

Volgens sommige boeken kunnen kippen nog 1 extra kleur zien die de mens niet kan zien, ik dacht ultra violet. Is dit zo? Zouden zij meer kegeltjes of andere soorten kegeltjes in hun netvliezen zitten. En klopt het dat honden in zwart-wit zien?

7 maanden geleden
in: Biologie
Z512099
7 maanden geleden
Nee, honden kunnen kleuren zien: geel en blauw.

Antwoorden (1)

Kippen hebben kleine oogjes, maar zien meer kleuren dan wij. Het netvlies van een mens bestaat namelijk uit drie verschillende soorten lichtgevoelige cellen, terwijl het netvlies van een kip uit wel vijf soorten lichtgevoelige cellen bestaat! Nog iets bijzonders over het zicht van kippen is dat zij tegelijkertijd iets in de verte kunnen zien, en dichtbij.
fremar
7 maanden geleden