Steenkool is een fossiele brandstof en bestaat uit afzettingen van plantenresten die in het geologisch verleden zijn gevormd.

Steenkool is een fossiele brandstof die in grote afzettingen wereldwijd verbreid te vinden is en het is een belangrijke energiebron voor industriële processen en elektriciteitscentrales. Bij opwekking van energie in een kolencentrale wordt veelal steenkool gebruikt. Ook wordt het na ontgassing als cokes gebruikt in hoogovens als koolstof- en energiebron bij de productie van ijzer. Hier wordt steenkool gebruikt als reductiemiddel (injectiekolen).

Voor energieopwekking is het de laatste decennia steeds minder in trek omdat bij de verbranding ervan veel meer kooldioxide, een broeikasgas, ontstaat dan bij de verbranding van aardolie of aardgas, en omdat het vaak vrij sterk verontreinigd is met o.a. zwavel waardoor bij de verbranding ook het schadelijke zwaveldioxide als bijproduct ontstaat. Het blijft echter een van de goedkoopste fossiele brandstoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als steenkool wordt vergast kunnen er verschillende stoffen van worden gemaakt zoals ureum, methanol en ammoniak en zelfs iets wat als benzine gebruikt kan worden. De Duitsers maakten zo'n soort benzine al tijdens WOII.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ook teer en kleurstoffen kunnen uit het destillaat worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geschikt om kool te stenigen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SOORTEN STEENKOOL EN HUN GEBRUIK:

- Antraciet: harde steenkool, oude kool die gebruikt wordt voor het verwarmen van huiskamers

- Bruinkool: jong gesteente die in krachtcentrales worden gebruikt

- Vette kool: grote brokken kool voor gebruik in hoogovens