Paarden in het wild?

Als paarden in de kudde leven in het wild en 1 van de paarden wordt ziek blijven ze daar dan eigenlijk bij of laten ze hem dan in zijn eentje achter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

een kudde zal #uiteindelijk# altijd kiezen voor veiligheid.
een ziek dier geven ze niet zomaar op.

zit er geen schot is en weet de kudde instinctief dat het een afgelopen zaak is, dan gaan ze verder om de veiligheid van de kudde te garanderen. een zwakker of ziek dier zal het immers nooit overleven in de natuur.

ligt er bv een paard op de grond (iets wat ze liever niet doen, ze slapen ook staand) kan de kudde niet vlot verder trekken naar grasland. wilde paarden bestaan eigenlijk niet meer, het zijn verwilderde paarden.
een zwakker paard kan ook gewoon achterop raken, het hoeft niet eens ziek te zijn hierdoor. dit komt ook weleens bij hele jonge dieren voor.

vijanden hebben wilde paarden niet echt. in de gebieden waar 'wilde' paarden leven en wolven voorkomen hebben zieke en zwakkere dieren hier wel voor te vrezen, maar voor een volwassen hengst met ervaring die zijn kudde leidt... oei, die veegt de vloer aan met een wolf :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens het artikel wat ik als bron vermeld, ligt het aan de situatie waarin de kudde verkeert.

Wanneer de paarden aanvoelen of weten dat er rovers in de buurt zijn, zal een zwaargewond dier dat bloedt achtergelaten worden omdat het een gevaar veroorzaakt voor de rest van de groep. Roofdieren zullen het bloed ruiken en naar de kudde komen.

In een minder bedreigde situatie en in tijden van genoeg voedsel, ontstaat er een ander gedrag.
Paarden van de kudde zullen het zieke dier bijstaan en ervoor 'zorgen'. Er treedt zelf wisseling van de wacht op en de kudde kan zich opsplitsen, wat een bijzonder verschijnsel op zich is in een kudde.

Kortom: in bedreigende situaties wordt het dier achtergelaten, als er geen gevaar dreigt wordt het dier bijgestaan.