Is een vos niet gewoon een wilde hond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
10.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag!

Het beste antwoord

Nee. Honden stammen van de wolven af. Een vos is compleet ongerelateerd.

Toegevoegd na 24 minuten:
Zie plaatje van de evolutionaire boom. Beesten die het eerste aan de linkerkant splitsen, liggen verder van elkaar weg: 9 miljoen jaar zijn de vossen van de tak van de wolven afgesplitst. De wolven en honden slechts enkele duizenden jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze zijn wel familie van elkaar, alleen hebben vossen zoals katten spleetvormige pupillen en leven zij niet in een roedel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunnen ze tam worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vossen leven wel in groepen en volgens mij is dat dan toch een roedel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vossen leven soms in paren vanaf het broedseizoen maar ook vaak in hun upje. jelle wat is er mis met het woord familie, ik begrijp niet wat je bedoelt. Of moet ik als een ware wetenscapper communiceren, want dat ben ik niet, dus laat een ander aub in hun waarde!
Een vos valt onder de hondachtigen. Hieronder vallen 35 soorten waaronder de vos, wolf en jakhalzen en de wilde hond. Dus beide vallen in dezelfde categorie, maar ze zijn niet hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vos (Vulpes vulpes) (ook wel gewone of rode vos genoemd) is een lid van de hondachtigen. Omdat een vos een hondachtige is, is het nog niet "gewoon een wilde hond".

De wolf (Canis lupus) is een roofdier en ook uit de familie der hondachtigen (Canidae).
Het is naar alle waarschijnlijkheid de voorouder van de hond (Canis lupus familiaris). In ieder geval kunnen ze samen vruchtbare nakomelingen voortbrengen, zodat de hond en de wolf, althans volgens bepaalde definities, tot dezelfde soort kunnen worden gerekend.

De vos niet.
De wolf wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vos is een hondachtige wat niet wil zeggen dat het een hond is. Het zegt meer iets over zijn bouw en jachtgewoonten dan over dat hij een hond is. Anders zou je bv een wolf ook een wilde hond kunnen noemen en een mens een geciviliseerde aap want een mens en een aap zijn beiden zoogdieren. Maar omdat er verschillen zijn in de soorten krijgen ze verschillende namen. Dus gewoon zeggen een vos = een wilde hond is te kort door de bocht.