Hebben roodharigen hun roodharige genen van de Neandertalers?

Ik hoordde dat mensen met rode haren nog bepaalde genen hebben die nog afstamt van de Neandertalers. Is dat zo antropologisch gezien?

8 maanden geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Wetenschappers van de Universiteit van Edinburgh hebben vastgesteld, dat 8 genen verantwoordelijk zijn voor rood haar.
Eén van deze genen is de MC1R. Er is lang gedacht, dat iemand die twee kopieën van dit gen heeft (één keer van de vader en één keer van de moeder) rood haar zou hebben. Dat blijkt niet in altijd het geval te zijn, omdat er ook mensen zijn die twee kopieën van dit gen hebben niet roodharig zijn, maar blond of bruin haar hebben. Dus een combinatie van dit gen met nog zeven andere genen, zorgen voor het rode haar.
Maar er wordt wel aangenomen dat Neanderthalers (20.000 tot 100.000 jaar geleden) ook rood haar hadden. Hadden namelijk ook het gen MC1R. De Homo Sapiens, die zo'n 40.000 jaar geleden in Europa kwamen, hadden dit gen niet.
8 maanden geleden