Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom leven egeltjes in een woonwijk?

Al ik 's nachts de hond uitlaat zie ik regelmatig egeltjes over straat lopen. Ik vraag me af of deze dieren juist een woonwijk opzoeken en waarom. Ze zijn behoorlijk schuw.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De egel komt bijna overal in West-Europa vrij algemeen voor. In onze streken leeft de egel in bijna alle landschappen. In sommige gebieden zijn ze echter algemener dan in andere. Tuinen, bosranden, struweel en loofbos, liefst met ondergroei, zijn goede leefgebieden. Egels komen ook in steden voor, zolang er maar groen en schuilplaatsen aanwezig zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

egeltjes zijn nachtdieren, ze gaan opzoek naar voedsel en zijn dan kwetsbaar, veel mensen pakken de beestjes nu op als zijne zielig, geven het melk en dood het dier per ongeluk daardoor. s'morgens voor 5 uur gaan ze allemaal weer terug de bosjes in, en zijn ze weer onzichtbaar.

x
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het mogelijk dat wij de natuurlijke leefomgeving van sommige "wilde" dieren beperken en zij daardoor genoodzaakt zijn om "tussen" de mensen te leven?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is mogelijk. Maar er is veel weiland naast mijn woonwijk, dus het lijkt erop dat ze ervoor kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit overige antwoorden begrepen dat egels ook vattelijk zijn voor "fast food", Zolang ze me katten het huis niet uitjagen vind ik ze liev.
Egeltjes weten dat de mensen voedsel achterlaten. Het leefgebied van de dieren wordt steeds beperkter door het bouwen. Triest maar waar. groet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of wonen wij in egeltjes-domeinen?

Egels wonen daar waar ze voedsel vinden, of dat woonwijken zijn of bos, maakt hen niet uit, eten is eten...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het jatten van mijn antwoord... :P

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding