Met de kegeltjes, de staafjes ondersteunen dit wel. Voor een uitgebreide uitleg zie de website. Want je hebt nieteens open ogen nodig om kleuren te zien ;-)

"Ons oog vangt licht en kleuren op via receptoren op het netvlies. Die receptoren kennen wij beter als de zogenaamde kegeltjes en staafjes.

De kegeltjes zetten Rood, Groen en Blauw voor ons om en zijn dus verantwoordelijk voor kleur. Er zijn ongeveer twee keer zoveel kegeltjes voor rood (60%) als voor groen (30%) en voor blauw (10%). De meeste kegeltjes bevinden zich aan de buitenrand van het netvlies. Om kleur te kunnen omzetten is wel voldoende licht nodig. Als er te weinig licht is nemen de staafjes het over en neemt onze vaardigheid om kleuren te zien af. "

Toegevoegd na 1 minuut:
Kort kun je dus ook zeggen, aan de binnenkant van je oog, de achterkant ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Samen met XiniX antwoord geeft dit wel een compleet "beeld". +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar de vraag ging alleen over het deel van het oog. En niet kleuren zien an sich ;-) dank voor de +

Andere antwoorden (2)

Je ziet kleur met de kegeltjes in je oog, een onderdeel van je netvlies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zien doe je met de hersenen... Het oog vangt het licht op door de pupil en het valt op het netvlies... Het netvlies ziet niets, maar maakt stroompjes, die naar de hersenen gaan en daar wordt het beeld gemaakt, op zijn kop, maar de hersenen maken dat weer rechtopstaand...

Maar de hersenen die zien, niet je oog...