Als alle olie uit de aarde is gehaald,hoelang duurt het dan voordat de aarde weer een nieuwe voorraad olie heeft gemaakt?

En dan wel weer een voorraad die we hadden voordat we zo belachelijk veel van dat zwarte goedje gingen gebruiken...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.2K

Het beste antwoord

De meest gangbare theorie gaat ervan uit olie die we nu oppompen ontstaan is door resten van organisch leven dat vele miljoenen jaren geleden is gestorven, en onder invloed van druk, warmte en (veel) tijd langzaam is veranderd in minerale olie. Een nieuwe voorraad olie aanmaken duurt minstens zo lang, zelfs al trek je in iets meer dan twee eeuwen tijd alle olievelden leeg.

Er bestaant ook een theorie dat olie niet ontstaan is uit de afbraak van leven, maar dat het een product is van chemische reakties die zich in het binnenste van de aarde afspelen. In de Golf van Mexico schijnt een olieveld te zijn dat, terwijl het op papier uitgeput zou moeten zijn, jaar na jaar meer opbracht. Als dat zo is, zou het zo kunnen zijn dat olie niet voortkomt uit vroeg aards leven, maar dat het leven op aarde is ontstaan uit olie.
Ook in dat geval zou het trouwens verrekte lang duren voor de oliereserves in de natuur zich weer herstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De geschiedenis van aardolie begint meer dan 100 miljoen jaar geleden. Een laag van resten van hele kleine gestorven plantjes en dieren (die diertjes heten plankton) kwamen toen onder een laag zand en klei te liggen. De laag wordt dikker en dikker. En zwaarder. Door de zwaarte verandert het in een stroperige massa. Maar door de grote druk en hoge temperatuur is daaruit gas en olie ontstaan. De dikke laag zand wordt steen, dat gebeurt na miljoenen jaren. In de steen laag zitten gaatjes het aardgas en aardolie komt tussen die gaatjes te zitten. Ligt er op die gaatjes laag een ondoor dringbare steenlaag bijvoorbeeld klei of zout dan zit daaronder gas of olie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honderden miljoenen jaren.. De bladeren op de grond vormen mede over miljoenen jaren die nieuwe olie...

Ja en de olie raakt snel op, we melken de aarde uit, persen de olie eruit... We roven het weg... Dat klopt helemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nooit echt bewezen maar er wordt door wetenschappers berekend dat de aarde misschien een paar druppels olie per jaar produceert. Je kunt dus uitrekenen hoe lang het duurt voordat het niveau weer 'normaal' is.