Een mens bestaat voor het grootste deel uit water. Maar waar zijn we verder nog uit opgebouwd?

Water dat is dus Zuurstof en waterstof. Welke elementen zitten er nog meer in ons? Met elementen bedoel ik dan elementen uit het periodiek systeem.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

O zuurstof 65.0%percentage lichaamsgewicht
C koolstof 18.5%
H waterstof 9.5%
N stikstof 3.3%
Ca calcium 1.5%
P forfor 1.0%
K kalium 0.4%
S zwavel 0.3%
Cl chloor 0.2%
Na natrium 0.2%
Mg magnesium 0.1%
F fluor, Fe ijzer, Cu koper, Zn zink, I jood, slecht met sporen aanwezig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

sterrenstof en as
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nogal een lange lijst. Op de link staat het allemaal, en kun je naar hartelust ook klikken.

http://www.lenntech.nl/elementen-periodiek-systeem/menselijk-lichaam.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je dus op de naam van een element klikt krijg je voor dat element een mooie uitgebreide beschrijving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht calcium voor de bones en ook nog een stelletje metalen, maar van elk maar heel weinig.Ook nog fosfor dacht ik .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belangrijkste elementen waaruit een mens is opgebouwd zijn: koolstof, waterstof, zuurstof en stikstof. Daarnaast ben je opgebouwd uit fosfor, zwavel en calcium. In zeer minimale concentraties zijn sporen elementen als ijzer, magnesium, koper, mangaan, jodium en zink aanwezig.

De meeste verbindingen waaruit je lijf bestaat zijn ingewikkelde koolstof bevattende verbindingen, zogenaamde organische verbindingen.

Verbindingen die geen koolstof bevatten, zoals water, zouten of sommige eenvoudig gebouwde koolstof bevattende verbindingen, noemen we organische verbindingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zuurstof water stikstof en koolstof zijn de 4 belangrijkste elementen. Stikstof is ons DNA uit gemaakt en koolstof zit overal in je lichaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"We are stardust, we are golden,
We are billion year old carbon,
And we got to get ourselves back to the garden."
Joni Mitchell, 1969. (Bekend geworden door Crosby, Stills and Nash.)